Hjälp snabbt! Epedemi........

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Andersson
    • March 2003
    • 826

    Hjälp snabbt! Epedemi........

    Har fått stora problem i mina kar!

    Det hela började med en golden nugget, sen 1 L168, 1 ancistrus och nu 1 zebrapar.

    Sjukdomsförloppet e liknande: Börjar med 3-5 st små (2-3 mm) gråvita fläckar (liknande svamp) och lite småsvullna fiskar.
    Dag 2 så är fläckarna större (5-6 mm) men ej svullna.
    Dag 3: Fläckarna har gått ihop till en fläck som täcker c.a halva fisken och magen är helt insjunken.

    Dessa fiskar har gått i 3 olika kar:Golden nugget i mitt stora, L168 i mitt 275 liters och zebrorna och ancistrusen i mitt lilla 54 liters tillfälligt.

    Vattnet ligger mellan 25 grader (det stora) och 28 grader(dom övriga).
    Ph: 7,2-7,6 Nitrit ger inget utslag och nitrat har jag ej kollat.
  • Mattias Andersson
    • March 2003
    • 826

    #2
    ingen som vet???

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Jo, det är det säkert men de vill inte föreslå något då deras förslag kommer att "sågas" av de som tror sig veta bättre.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Mattias Andersson
        • March 2003
        • 826

        #4
        här "sågas" ingen, har provat allt o behöver all hjälp jag kan få...

        Kommentar

        • JE
          • January 2002
          • 719

          #5
          Först mät nitrat...malar är känsliga mot nitrat och dåliga bakterier älskar nitrat.
          Till 99,9% så är det antingen ett bakterie eller svampangrepp och väldigt agressiv med snabbt förlopp, börjar oftast på bakre delen av kroppen och även stjätfenan brukar "ätas" upp. Fisken får en gråvit till lite rosavit färg där den är angripen och det ser ut som något äter upp den utifrån och in och detta tar bara några dagar.
          Detta drabbar nästan bara VF malar och har troligtvis med det allmänna tillståndet att göra...en frisk sund fisk drabbas inte utan endast de med nedsatt imunförsvar (drabbad av annan sjukdom) där även stress är en orsak.
          Högre temp (28-30 C) och stora vattenbyten (70-75%) hämmar utvecklingen och om bara fisken äter så kan det räcka med detta, prova annars en medicin mot bakterier typ sera bactopur.
          När sjukdomen vänder så försvinner symptomen snabbt men skadorna tar lång tid att läka.
          Har råkat ut för detta själv men inte förlorat någon fisk men det viktiga är att hålla vattenkvaliteten mycket hög för att undvika sjukdomar bland malar.

          Jag är inte 100% säker att det verkligen är en form av bakterie/svamp för jag har inte tillräckligt med info om just denna sjukdom än fast jag har både sökt och har goda kontakter med mycket stor erfarenhet, i så fall handlar det om ett virus.

          Mvh Janne
          http://www.goc.se

          Kommentar

          Arbetssätt...