Är mina fiskar sjuka ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wadel
    • June 2003
    • 140

    Är mina fiskar sjuka ?

    Har ett 97 liters med 8 neontetra , 7 praecox och 2 st gurami.

    För 2 månader sedan såg jag en liten utbuktning på en av tetrorna , precis på sidan av fisken , fisken har dock varit pigg och helt normal så jag trodde denna utbuktning kom från ett "fiskslagsmål" - för de nafsar och bråkar lite ibland om nätterna.

    För 3 dagar sedan såg jag att en av tetrorna hade en vit prick och misstänkte dock vitapricksjukan och idag hade ännu en tetra en vit prick. ja har tänkt att behandla dom mot vitapricksjukan men till saken hör att guramisarna varit lite slöa och tappat lite färg sista 2-3 dagarna , kan de också drabbats ?

    obs. det är bara 2 tetror som har varsin prick mitt på sidan , pricken är ca 0.8 mm , väldigt små...
  • wadel
    • June 2003
    • 140

    #2
    Jajust , vitapricksjukan skall ju vara en parasit - men kan den parasiten ge sig på människor om man sticker ner händerna i akvariet och jobbar med växter/stenar etc. ?

    Kommentar

    • Linn.c
      • July 2003
      • 128

      #3
      Jag har Kardinaltetror som också har en sån liten prick. Trodde först att det var vita prick men det var ca 3 månader sen jag först upptäckte en prick och alla lever och mår fortfarande bra. Så om det inte blir fler är det nog inget att oroa sig för.
      Besök gärna min zoon:

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=144349

      Kommentar

      • wadel
        • June 2003
        • 140

        #4
        Frågan är vad prickarna är för något , och om det kan sprida sig till praecox...

        Känns endå inte som vitapricksjukan då de bara får en prick var och ej på fenor.

        Kommentar

        • wadel
          • June 2003
          • 140

          #5
          Var idag på två zooaffärer och frågade - den ena trodde det var "något genetiskt" och att man skulle "ta bort" de fiskarna... den andra gav mest svävande svar och tja jag fick inget alls ut av det , men om de som sålde fiskarna inte vet och ingen här vet så får man väll "ta bort" de med prickar eftersom man annars inte vet om det kan sprida sig....

          Kommentar

          • JE
            • January 2002
            • 719

            #6
            Om fiskar blir slöa och tappar färg...byt vatten, låter mer som för höga nitrat halter.

            Mvh Janne
            http://www.goc.se

            Kommentar

            • wadel
              • June 2003
              • 140

              #7
              Har gjort vattentest hos 2 olika akvarieshopar och båda tester idag visade "mycket mycket bra vatten".

              Sedan jämförde jag färgerna med deras guramisar och då är våra extremt färggranna , så våra guramis och praecox verkar må mycket bra, vad de vita prickarna på 2 av tetrorna är för något verkar ingen kunna svara på. de två tetrorna bor nu i ett 60 liters eget sjukhusakvarium.. får se om de blir bättre.

              När jag var på zoo märkte jag också att deras gurami var ruggigt mycket mindre , våra har tydligen växt som attan under det halvår vi haft dom men jag har lixom inte märkt det för tetror och praecox har ju också växt så jag har inte haft någon referens , så guramisarna ger jag bort till någon för jag tror inte de kommer trivas i vårt lilla 97 liters , många säger iaf. att de skall ha 130+ liter vilket låter troligt för de var lite aktivare då de var mindre.

              Kommentar

              • Robot
                • February 2004
                • 1174

                #8
                Fiskar är alltid mer färggranna hemma då dom har tillgång till växter och annat...

                Kommentar

                • wadel
                  • June 2003
                  • 140

                  #9
                  Aha , jag trodde det var ett tecken på att våra mådde bra , dvs. att de växer och har fina/starka färger.

                  Var på ytterliggare en zoobutik idag och frågade vad en vit prick på en fisk kan betyda , de hade aldrig ens hört talas om det.
                  Konstigt att så lite kunskap finns i ämnet , finns det kanske böcker om fisksjukdomar osv. ?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...