Problem med sjukdom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eleganten
    • February 2004
    • 1

    Problem med sjukdom


    Hallå där

    Jag har ett ganska akut sjukdomsproblem som jag skulle behöva en del hjälp med. Jag spolade idag ner tredje fisken under en veckas period men vet inte vad dom drabbats av. Dom tidigare två (en auratus och en nyererei) har blivit smällfeta, försvagats i färg (blivit aningen grådaskiga) och därefter dött inom några timmar. Den senaste (röd zebra) har vart dålig i några dagar. Jag la först märke till att nästa alla andra fiskar gav sig på den och den gömde sig i vertikal position bakom pumpen. Jag flyttade därför över den lilla rackaren till sällskapsakvariumet men den blev bara sämre och sämre i motoriken och det slutade med att den "studsade omkring" längs botten och det såg även ut som om ögonen höll på att "ploppa" ut. Under dagen har även min nicaragua-ciklidhona blivit angripen och gömt sig bakom pumpen men det verkar i skrivande stund ha återgått till det normala. Mina övriga fiskar i akvariet har samma kroppsform sen tidigare och jag ser inga vita prickar eller liknande deformationer på dom. Senast jag bytte vatten och "städade" åt mina vänner va filtret riktigt skitigt. Övriga omständigheter är att mina zebra-ciklider (Amerikaner alltså) fått en del yngel samt att en chokladciklid vart ihjälbiten en natt för ungefär 2 veckor sedan. Finns det kanske någon som kan hjälpa mig?
  • Mohlén
    • January 2004
    • 273

    #2
    Bukvattensot kanske?

    Kommentar

    • JE
      • January 2002
      • 719

      #3
      Vid nitratförgiftning så kan man säga att fiskar studsar omkring..simmar oregelbundet...opp o ner osv men normalt så blir de inte "feta". Däremot så blir de onormalt tjocka och glosögda/infallna ögon vid bakterie eller virusangrepp i blodomlopp eller tarmsystem.
      En sjukdom som har dessa symptom är bukvattensot som orsakas (tror man) utav en bakterie ur släkte Aeromonas eller Pseudomonas som troligtvis kan finnas normalt i fiskars tarmflora eller omgivning och vanligast är att sjukdomen bryter ut om fisken antingen bär på en annan sjukdom eller har nedsatt motståndskraft av någon annan anledning.
      Om du obducerar en sjuk fisk kommer du i så fall att upptäcka att levern är missfärgad (grön-gul till blåfärgad och fläckig) om det är denna sjukdom.
      Du borde flytta de sjuka fiskarna till ett eget kar för att undvika smitta, rent vatten...hög temp 28-30 C...ingen mat...ingen belysning utan fiskarna behöver lugn och ro, känner inte till någon medicin som botar bukvattensot men dessa åtgärder kan bota fisken om inte sjukdomen gått för långt (inre skador på lever och slemhinnor).

      Mvh Janne
      http://www.goc.se

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Sera baktopur direct, kanske i ett tidigt skede.
        Inte lätt att medicinera när man inte vet sjukdomen.
        När allt rättat till sig och du har frisk fiskar, kolla att du har fiskar som vill ha likartade vattenvärden.
        Och se över dina rutiner.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Mohlén
          • January 2004
          • 273

          #5
          Tyvärr är ju Sera baktopur direct väldans dyrt, typ 100:- för 8 tabletter. Lite synd att köpa medicin som sen kanske visar sig vara helt fel medicin.

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Sera baktopur direct är mot bakterier och den dödar alla bakterier även de goda.
            Det är kanske billigare om fiskarna dör, eller ta bort dem och börja om från början för att sedan undvika att sjukdom bryter ut hos fiskarna.
            Önskar dig lycka till och att det går bra med dina fiskar.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Festae
              • November 2003
              • 41

              #7
              På en av våra påfågrlar så började ett av ögonen att stå ut.
              Det vi gjporde var att flytta påfågeln till ett annat akvarie och behandla den med Sera baktopur och vips, svullnaden gick tillbaka.
              I vårat fall så hjälpte Sera baktopur.

              720 Sydamerika
              375 Victoria
              160 Sällskap
              40 Tomt

              Kommentar

              • JE
                • January 2002
                • 719

                #8
                Vid tidiga symptom kanske Sera bactopur fungerar, problemet är oftast det att symptomen kommer snabbt och fisken redan nått det stadium när det inte hjälper...fisken har en "förstoppning" i tarmarna och bakterietillväxten är enorm som förstör tarmväggar och inre organ, obducerar man en sådan fisk så finner man en varig illaluktande sörja och nästan inga spår kvar utav inälvorna. Oftast beror detta på fel diet och drabbar mest fiskar med långa tarmsystem som kräver fibrer i sin föda i huvudsak fiskar som lever av en blandning utav alger och smådjur med lågt proteininnehåll (det är därför de har långa tarmar istället för magsäck). Obducera en nyss avliden fisk så får man svar direkt...luktar pekka. I de flesta böcker står det att det är mycket smittsamt men det håller jag inte med om utan bara fiskar som drabbats avlider och ändrar man diet till de övriga så insjuknar de inte.
                Högre temp = högre ämnesomsättning vilket gör att de friska eller de som inte nått så långt i symptomen kommer snabbare att tömma tarmarna och äta mer men vänta några dagar innan man ger dem en mer anpassad kost med mera "grönt" tills de tömt sitt maginnehåll.

                Mvh Janne
                http://www.goc.se

                Kommentar

                Arbetssätt...