Vita prickar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Krille
    svarade
    tack för svaret!

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Hej,
    Lite schematiskt kan man säga att skillnaden mellan en medicin och ett gift är doseringen. Så om en viss arter är känslig för en medicin (dvs ett gift) så kan det döda fisken, medan en annan blir botad. Så visst kan en helt frisk fisk dödas över en natt av en medicin om det finns för mycket av den i akvariet.
    På medicinförpackningen anges också ofta att man inte kan medicinera med medicinen om man har vissa fiskar i akvariet. Om du har sådan fiskar i ditt akvarium så byt till ett annat märke på medicinen.
    Vita pricksjukan är en dödlig sjukdom som i regel smittar ner alla fiskar i akvariet, i regel brukar den dock vara lätt att bota. Efter att man fått syn på prickarna, brukar de leva några dagar.
    Mer om vitapricksjukan kan man läsa på denna zoopet-sida http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=212
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Lämna en kommentar:


  • Krille
    startade ett ämne Vita prickar

    Vita prickar

    <font face='Arial'></font id='Arial'>
    Hej på er alla!
    Jag är ny på detta forum, och jag hoppas att er kunskap om vita prick sjukan är till nytta för mig.
    Köpte för 2 dar sedan 5 stycken sorgmanteltetror till mitt 54 liters akvarium (som då innehöll 1 pansarmal, 3 neontetror, 4 glödbandstetror och 4 svartbandstetror) och dan efter fick sorgmanteltetrorna vita pricksjukan. Ingen annan fisk drabbades.
    Jag hällde i vita prick medicin enligt "bruksanvisningen" som kom med medicinen på kvällen, och dan efter så var alla tetror utom 3 döda, pansarmalen dog också. =(
    Alla sorgmanteltetrorna klarade sig och en neon och 2 svartbandstetror.

    Läste på lappen att vissa fiskar kan vara känsliga för medicinen, men eftersom dom var friska innan så kan jag inte förstå att dom dog.
    Medicinen var inte gammal eller nått sånt heller, och jag doserade rätt enligt pappret.

    Kan medicinen dödat så många fiskar under en natt?

    Idag så har en sorgmanteltetra nån eller några fläckar kvar på sig, ska man vänta tills dom försvinner eller ge dom mer medicin?
    Hur dödlig är vita prick sjukan?
    Dör dom efter ett par veckor med prickar på sig eller?

    Tack på förhand!
    H/ Krille

Arbetssätt...