Sjuk sorgmanteltetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bubblan89
    • November 2002
    • 1220

    Sjuk sorgmanteltetra

    Hej!
    En av mina sorgmanteltetror ser ut att fått någon slags svamp av något slag. Det är som små utstående svarta prickar. Mest under käken men också en på ryggen. Jag har provat att haft i salt men det värkar inte hjälpa. Är det någon slags svamp?
    Kan man köpa någon medicin, jag vill inte att de andra fiskarna också ska bli sjuka.
    Den är pigg och äter ialla fall visar den svarta färgen så den värkar inte må dåligt.
    Mvh/ Sarah
  • JE
    • January 2002
    • 719

    #2
    Om det är en förhöjning över den svarta pricken som en liten kula (cysta) så är det en inkapslad parasit orsakad av larver till sugmaskar. Angripen fisk går ej bota men dessa cystor skadar inte fisken heller förutom vid kraftiga angrepp då muskelatur kan förlamas eller ögon angripas (blindhet uppstår) och ibland får de rubbningar i ämnesomsättningen.
    Denna sjukdom smittar inte från fisk till fisk.
    Livscyceln för sugmaskar är snäcka/snigel-fisk-fågel där fisken är mellanvärd och väntar på att bli uppäten av en fågel som är slutvärd där den vuxna sugmasken parasiterar.

    Denna sjukdom kan man få in i akvariet genom snäckor och sniglar men normalt inte med våra vanliga akvariesnäckor som lever skyddat i våra kar utan den troligaste vägen är genom eget fångat levande foder från dammar eller sjöar...eller fisken har blivit angripen tidigare antingen hos en odlare eller i naturen.

    Mvh Janne
    http://www.goc.se

    Kommentar

    • Bubblan89
      • November 2002
      • 1220

      #3
      Hej!
      Ja en annan av mina sorgmanteltetror fick fel på ögat så en dag var det bara borta, men den lever ialla fall och ör frisk och äter som vanligt.
      Det är så som du förklarar, de är små klumpar.
      Jag har inte tagit in något levandefoder, så det komemr nog från akvariahandlaren.
      Det var skönt att höra att de andra fiskarna inte kommer att bli sjuka.

      Det var synd att det inte går att få bort parasiterna från den sjuka fisken..
      Tack för svaret!
      Mvh/ Sarah

      Kommentar

      Arbetssätt...