Sjuka fiskar som dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gusp
    • February 2004
    • 17

    Sjuka fiskar som dör

    Hoppas att någon kan hjälpa mig. JAg är ganska ny på det här och har haft ett 100 l akvarium i ett år ungefär. Men oj vad mycket problem.
    Förra sommaren fick jag problem med alger men fick till sist bort dem.
    JAg har fn 3 marmorgurmai, 2 gula marmorgurami (eller vad det heter) 2 små ancistrus-malar, 3 neontetror och 8 glödbandstetror. Jag har en stor lavasten, engelsk sjösand, och ganska mycket växter. (Fast de verkar inte trvias heller, kan bero på att jag genomluftar vattnet just nu)
    Nåväl, så här är det. Varenda gång jag skaffar nya fiskar så blir alla fiskarna sjuka. Det börjar med att glödbandstetrorna bleknar, inte fläckvis, utan liksom klorin-tvättade. Sedan ser deras fenor medfarna ut. Neontetrorna bleknar också. Guramin blir trött och slö och håller sig på bottnen. Malarna har inga symptom direkt. Jag har tittat mycket noggrannt och ser inga fläckar på fiskarna. Den gemensamma nämnaren för alla fiskarna är att de efter bara några få dagar <u>dör </u>om jag inte gör något. För det första förstod jag inte sambandet direkt, förra gången jag skaffade fisk (1 mal) så strök 3 gurami och 7 neontetror med. Jag behandlade med costapur och fiskarna blev friska. Denna gång (när jag skaffade 1 mal och 4 gurami) bevakade jag akvariet noga och symptomen (bleka glödbandstetror med medfarna fenor och 1 trött gurami) kom efter 2 dagar, 2 tetror hann dessvärre dö, men jag satte in costapur och de andra tillfrisknade. Fast jag har upptäckt ytterligare ett symptom; glödbandstetrorna håller sig i en grupp ganska nära bottnen och de liksom ruskar på sig. Jag har inte sett dem gnida sig mot något.
    Vad tusan är det frågan om? Jag har pratat med snubben i akvarieaffären, han verkar åtminstone mycket kunnig, och han fattar inte heller. Jag fick något penicillin-medel av honom, som han använder i sina akvarier, men jag vågar inte använda det eftersom det kommer att slå ut allt mikroliv.
    Jag byter vatten regelbundet, har ljus på i 12 timmar/dygn, 25 grader varmt, pump med skumgummifilter, matar måttligt, tillsätter aquatan vid nyinsättning och vattenbyte (gjorde jag inte från början, men jag provar allt)
    Snälla, kan någon hjälpa mig och mina stackars fiskar?

    Gunilla
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    #2
    Hej

    Har du testat ditt vatten med vattentester? Tycker det låter som nitrit problem.Köper du alltid i samma affär?Gör du rätt när du sätter i de nya firrarna?
    Fredrik

    Kommentar

    • gusp
      • February 2004
      • 17

      #3
      Jag har inte testat vattnet, mer än pH (lite högt) men problemet uppstår vid nyinsättning, det är det jag tycker är märkligt. Jag lägger påsen med den nya fisken i akvariet och låter den få samma temperatur. Sedan skär jag upp påsen och låter fisken simma ut. vattnet följer också med. (Så ska man väl inte göra, fast jag har fått reda på att det inte spelar någon roll) Det är dessutom min gamla fisk som drabbas först. Jag köper fisken på samma ställe, men där har de massor med "seriekopplade" akvarier med hur pigga fiskar som helst.

      Gunilla

      Kommentar

      • JE
        • January 2002
        • 719

        #4
        Hur mycket och hur ofta byter du vatten?
        Låter inte som nitrit problem utan snarare som nitrat problem, mät No3-nitrat.
        Om vattenkvaliteten är för dålig i ditt kar, dina fiskar anpassar sig långsamt och deras motståndskraft/immunförsvar försämras men blir inte sjuka. Sedan går du till affären och köper "friska" fiskar, fiskar i god kondition kan bära smitta utan att vara sjuka som du sedan stoppar ner i ditt kar vilket leder till att de fiskar som har sämre motståndskraft (dina gamla fiskar) blir sjuka först för att sedan dö.
        Vanliga sjukdomar som friska fiskar kan bära på är Vita prick, sammetssjuka och costia som de kan hålla under kontroll så länge de är i bra kondition men som bryter ut vid ändrade vattenförhållanden till det sämre.

        Mvh Janne
        http://www.goc.se

        Kommentar

        • gusp
          • February 2004
          • 17

          #5
          Tack för ditt svar Janne.

          Jag har precis insett att man nog inte klarar sig utan att kunna mäta dH, nitrit, pH och annat. Jag ska inhandla nödvändiga grejer på måndag. Men jag tyckte att det var fruktansvärt svårt att avläsa pH på en liten lackmus-remsa. Den kunde vara vara vad som helst mellan 7 och 9 tyckte jag.

          Din fråga; Jag byter ca30% varannan vecka, fast efter att ha hoppat omkring och läst på forumet har jag just lärt mig att man tydligen inte ska göra rent filtret samtidigt. Det gör alltid jag.

          Det jag tycker är lite mysko är att mina växter inte växer. Inte ens min hornsärv som bara står där som en liten planta på några cm sedan månader. Ja, nåt fel är det, så jag får väl börja med att mäta allt som går att mäta...

          Gunilla

          Kommentar

          • JE
            • January 2002
            • 719

            #6
            kH, pH, No2 och No3 är de tester som är bra att ha hemma, när man använt dem några gånger så lär man sig hur akvariet beter sig och hur mycket och ofta man behöver byta vatten och du behöver inte testa lika regelbundet utan kommer få lite fingerkänsla för hur ditt vatten är.
            Du säger att du har en pump med skumgummipatron som filter och jag gissar att det är en typ av innefilter du menar, beroende på storlek på dina guramis kan ditt filter vara lite i underkant...är de runt 10 cm eller större så skitar de ner rätt bra.

            No2-nitrit testar du i början vid nystart innan filtret har kommit igång ordentligt med nedbrytningen och efter det mer sporadiskt för att hålla en viss koll på filterfunktion (skall helst ej vara mätbar) , No3-nitrat talar också om att ditt filter och nedbrytning fungerar men också när du behöver byta vatten (skall alltid vara mätbar).

            kH-alkalinitet talar om hur bra vattnet motstår syror och kan buffra vattnet över pH 7,0 (även om kH-kolsyra buffrar ner till pH 5,6), i ett slutet system (akvarium) är detta viktigt för att inte få svängningar i pH så ofta ser man en rekomendation att det skall vara högre än 3 men detta är en sanning med modifikation (eftersträvar man ett lågt pH så motverkas detta av ett högre kH som strävar efter att höja pH) men om man inte har så mycket erfarenhet är det bättre att hålla kH högre än 3 för att få ett stabilare vatten.
            pH-surt/basiskt mäter du för att dels veta att pH är rätt för dina fiskar och mer viktigt att det inte svänger för mycket upp och ner utan att det är relativt stabilt.

            Nitrit är mycket giftigt i små mängder och mäts i mg/l och skall inte överstiga 0,3 mg/l utan helst vara omätbar.
            Nitrat är också giftigt men inte lika giftigt som nitrit och mäts i mg/l och skall helst inte överstiga 50 mg/l utan sträva efter ett så lågt som möjligt helst under 25 mg/l.

            Nu är det lätt att bli lite lurad mellan mängderna mellan nitrit och nitrat och tro att om man "bara" har 0,1 mg/l av No2-nitrit så kan ju inte det bildas så stora mängder av No3-nitrat så snabbt men kvävecyceln är snabb i sin nedbrytning (det är därför No2 är låg) och ett fungerande filter kan snabbt bygga upp dessa mängder No3 till skadliga nivåer om man har "lite" fisk i karet.
            Det är säkert många som säger att No3-nitrat inte är så farligt och att det inte blir giftigt förrän man kommit upp i ca 150 mg/l men detta är inte riktigt och kan inte vara mer fel, olika arter fiskar är olika känsliga mot nitrat och många fiskar visar symptom redan vid 25-30 mg/l och vid 50 mg/l så visar de flesta fiskar symptom på förgiftning och vid 150 mg/l så dör de flesta fiskar även om de inte dör direkt så dör de långsamt men säkert och har fått permanenta skador. Därför är det viktigt med regelbundna vattenbyten för att hålla No3 lågt.
            När du väl fått bra balans i karet så kommer växterna igång men detta beror också på andra faktorer såsom tillgång på olika näringsämnen men detta vet andra bättre än jag (jag är ingen växtnörd

            Mvh Janne
            http://www.goc.se

            Kommentar

            • gusp
              • February 2004
              • 17

              #7
              Tack igen Janne!

              Jag har just bytt nästan allt vattnet, men lät filtret vara. En Ancistrus var död. Fel är det på något sätt. Jag slamsuger alltid vid byte, nu gick jag riktigt långt ner i sanden. Hoppas att det hjälper... pH klarar jag inte av att se riktigt 7,5 - 8 verkar det vara. Jag ska ta ett helhetsgrepp. Eftersom alla växter nu är små och ynkliga efter syresättningen så ska jag börja med dem så fort allt verkar stabilt.
              Jag tänker inte ge upp! Fast jag får dåligt samvete för varenda död liten fisk...

              Gunilla

              Kommentar

              Arbetssätt...