Avliva fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eldione
    • January 2004
    • 40

    Avliva fiskar

    hur gör ni? om ni skulle behöva avliva era fiskar, för jag antar att man inte brukar ge dom nån avlivningsspruta...
    Halshugger man dom eller...?
  • Peter1904
    • February 2003
    • 1079

    #2
    Precis. Klipp eller skär av huvudet på dom.

    Kommentar

    • Morellen
      • November 2003
      • 4349

      #3
      sök här på forumet, finns flera trådar om detta
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

      "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
      (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

      Kommentar

      • Daniel Odell
        • November 2002
        • 1595

        #4
        ARGH NEJ INTE EN AVLIVNINGSTRÅD IGEN ANVÄND SÖKFUNKTIONEN! *hyperventilera*
        fish r friend

        Kommentar

        • cool
          • October 2002
          • 1869

          #5
          Varför inte göra en rubrik "avliva fisk" på första sidan av zoopet slipper det va så många då kanske man slipper bråken som brukar bli på dom trådarna
          Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
          NY MSN:t__skate@hotmail.com
          Skorpion och amfibie fantast

          Kommentar

          • anli
            • October 2002
            • 654

            #6
            STÄNG TRÅDEN!
            Anders Lindersson
            Anders Akvariesida

            Kommentar

            • eldione
              • January 2004
              • 40

              #7
              Förlåt då, det kunde väl ändå inte jag veta behöver ni bli så jvla sura ?

              Kommentar

              • Excido
                • September 2003
                • 144

                #8
                Hej eldione !

                Jag förstår dig mycket väl.
                Det är inte första gången på det här forumet som en relativt ny profil blir bemött på det här sättet, lite olyckligt tycker jag.

                Men ett hett tips från mig är att alltid använda sökfunktionen först, det gör jag, då slipper man jobbiga påhopp som följd.

                Simma lungt!
                //E

                Bättre att tiga och tas för en narr än att tala och undanröja varje tvivel.

                Kommentar

                • andersalhbin
                  • January 2004
                  • 65

                  #9
                  Här har Du några länkar till tidigare diskussioner:

                  http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7525
                  http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=11350
                  http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5348

                  MVH
                  Anders

                  Kommentar

                  • henrik10c
                    • January 2004
                    • 26

                    #10
                    Det är svårt att begripa varför en del (se ovan) har så svårt att hålla en trevlig ton när någon ställer en fråga utan snarast får frågeställaren att känna sig dum. Om man inte har något bättre att bidra med kanske man kan avhålla sig från att svara? Betydligt bättre att då som andersalhbin ge ett konstruktivt svar.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Visst jag kan också ibland bli frustrerad över att samma fråga återkommer gång på gång, men detta innebär självklart inte att om jag väljer att svara så måste jag göra det på ett respektfullt sätt t.ex. genom att hävisa till en tidigare tråd, eller t.o.m. enbart genom att tala om att detta ämne diskuterats flera gånger tidigare och uppmana den frågande att söka i forumet.
                      Kan man inte behandla den som frågar med respekt är det bättre att inte skriva något alls.
                      Jag vill också uppmana alla som är nya på forumet att först kolla runt lite i andra trådar innan man frågar. Det finns visserligen många duktiga akvarister som deltar här på forumet och som kan ge utförliga svar i de flesta ämnen - i detta fall så har t.ex. Ola Svensson svarat mycket bra tidigare - det är bara det att när samma fråga återkommer för hundraelfte gången så har de som vet mest ofta tröttnat på att svara på samma sak igen och igen och de som återstår till att svara är ofta (långtifrån alltid) sådana som inte alls är så insatta i ämnet.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Anders Jansson
                        • January 2004
                        • 11

                        #12
                        Upp i håven,vanligt varmvatten på och titta åt ett annat håll. Kort och snabbt!

                        Kommentar

                        • kia
                          • August 2003
                          • 366

                          #13
                          När man första gången ska avliva en av sina skyddslingar är man i paniktillstånd!! Kanske är det ett av de första inläggen man gör! Självklart man ska svara dessa frågor konkret (fast med tipset kan man tipsa om hur man kan söka för fler svar).

                          Mitt svar är det jag gör: Klipp eller bryt nacken av fisken (jag talar bara om relativt små fiskar).
                          Det är det snabbaste från det man tagit beslutet om avlivning tills den oundvikliga döden. Om man själv någonsin metat abborre och tagit livet av dessa är det en handlingen som inte är så svår. Kokande vatten är säkert en lika snabb metod, men då ska man koka upp vattnet, bära in fisken i köket osv. Ett klipp eller en bruten nacke går på någon sekund efter det att fisken håvats upp.
                          Nybörjare, Nivå II .
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
                          "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #14
                            Anders Janssons förslag är att betrakta som rent djurplågeri, om han åtminstone hade skrivit kokande vatten hade man kunat ta det seriöst.
                            Jag ansluter mig till den avlivningsmetod som Ola Svensson har anbefallt i andra trådar i detta ämne.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Fisktaj
                              • November 2018
                              • 1

                              #15
                              Har använt sökfunktionen. Inga trådar angående avlivningar av fiskar verkar finnas. Jag har stött på flera som tipsar om andras bra idéer men inga idéer skrivs i de inläggen. Hjälp uppskattas i frågan. Frågan gäller avlivning av guppysar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...