Expert på att döda fläckiga pansarmalar =(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gladalf
    • January 2004
    • 38

    Expert på att döda fläckiga pansarmalar =(

    Nu har jag lyckats ta död på 3 fläckiga pansarmalar över en tidsperiod på lika många veckor. När den första dog så trodde jag att den bara hade en "svag" motor men nu har alltså ytterligare 2 dött.
    Dom har inte varit i karet längre än 4 veckor och jag vet inte alls vad jag gör för fel.
    Har noterat att alla som dött har haft väldigt märka gällock och betett sig lite underligt, dom har legat still under väldigt långa perioder, om det är till någon hjälp.

    Övriga fiskar är
    Kardinaltetror
    Glödbandstetror
    Guppy
    samt ett par sötvattensräkor.

    Är det någon som har nån idé? Känner mg helt hemsk att jag lyckas ta död på dessa underbara fiskar.
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Vad har du för grus i karet?
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Gladalf
      • January 2004
      • 38

      #3
      Har ett 2-6 mm relativt ljust grus + ett finare grus runt 2 mm som också är relativt ljust

      Kommentar

      • Peter1904
        • February 2003
        • 1079

        #4
        Hur länge har du haft igång karet?
        Har du haft i salt i vattnet?

        Kommentar

        • Gladalf
          • January 2004
          • 38

          #5
          Har haft akvariet igång ca. 1 månad och nej har inte haft i något salt...ska man det?

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Om ditt grus är kantigt och inte runt så sliter malarna upp buken och muntömmarna. Detta leder till infektioner samt till att dom inte kan äta. Så om du har kantigt grus så är det det som är felet.
            Peter frågade om du har haft salt i karet för att corydoras är extremt känsliga för salt, även ektosonsalt.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Gladalf
              • January 2004
              • 38

              #7
              ok, nej gruset har inga vassa kanter alls..

              Kommentar

              • Peter1904
                • February 2003
                • 1079

                #8
                I och med att ditt kar är såpass nystartat så är det risk att du råkat ut för en nitrittopp. Har du något nitrittest?

                Om nitrit och annat gällande vattenkvalite kan du läsa på den här länken:
                http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=195

                Kommentar

                • Gladalf
                  • January 2004
                  • 38

                  #9
                  Har inget nitrittest, får ta och skaffa det. Jag tänkte att det inte var nån fara eftersom kardinaltetrorna inte visade några tecken. På fiskaffären sa dom att dessa var dom känsligaste av mina fiskar

                  Kommentar

                  • Peter1904
                    • February 2003
                    • 1079

                    #10
                    Rent allmänt är det nog så att Kardinaltetrorna är dom känsligaste av dina fiskar. Nitriten brukar dock drabba bottenlevande fiskar först (antar att nivåerna blir högst vid botten).

                    Kommentar

                    Arbetssätt...