Helt Otroligt!!! Hjälp!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • akvariefiskarn
    • October 2003
    • 33

    Helt Otroligt!!! Hjälp!!

    Köpte 5 slöjstjärtar, 2 ancistrusmalar och en koi till mitt akvarium och tyckte att det räckte så. Men jag köpte först en och sen fler och fler så att det inte blir för många på en gång, har hört att det inte är bra. Men efter 3 - 4 veckor så började den ena slöjstjärten efter den andra att dö och även mina malar. Den enda som lever kvar är min koi och han verkar helt "frisk".
    Jag är noga med vattenbyte, matar inte för mycket och det var inte vita pricksjukan dom dog av heller. Varför dör dom?
    Har pratat lite med djuraffären om det och om ph värden och grejor men dom säger att man inte behöver det här där jag bor för det ska vara så bra vatten och allt vad det var.
    Men varför dör dom???? Snälla hjälp. Vet inte om jag orkar köpa mer och mer och mer fiskar om dom ändå ska dö.

    Mycket tråkigt.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Hur stort akvarium har du?
    Vilken filtrering?
    Växter? I så fall, verkar de må bra?
    Vilka andra djur?
    Har nåt hänt (t.ex. målning) i närheten av akvariet?
    Hur dog fiskarna?
    Vilka symptom hade de?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • akvariefiskarn
      • October 2003
      • 33

      #3
      Kanske har för varmt i akvariet? Tempen ligger på en 24 - 26 grader jämnt.
      63 Liters
      Pump med filter i. Pumpen ska vara till akvarie mellan 50 - 100 Liter, med ett filter som jag rengör varenda gång jag byter vatten.
      Växterna trvis hur bra som helst och växer som sjutton.
      Har inga andra djur. (?)
      Nej, ingen målning.
      Blev slöa och låg på bottnen och sen började dom flyta omkring på sidorna och ibland upp och ner och sen när det hållt på så i ett par dagar så dog en åt gången, ungefär en fisk var 5 dag.

      Kommentar

      • jackson
        • September 2003
        • 1242

        #4
        Hmm...
        Filtret bör man inte rengöra samtidigt som man byter vatten. Normalt rengöres filter vid behov när flödet minskar, inte regelbundet som vattenbyten.
        Ett akvarium på 63 liter låter lite lite för de fiskar som du har valt. Slöjstjärtar och koi blir ju stora, och skräpar ned rätt mycket. Se fiskarkivet för minsta rekomenderade akvariestorlek.
        Slöjstjärtar och Koi vill väl ha kallare vatten än ancistrusar. Runt 20 grader har jag för mig, se även när det gäller detta i fiskarkivet.
        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

        Kommentar

        • Peter1904
          • February 2003
          • 1079

          #5
          Tycker det låter som nitrit orsakad av för mycket fisk i ett nystartat kar.

          Kommentar

          • malawi´n
            • August 2003
            • 1643

            #6
            jepp...
            Tror att nitrit brukar slå till ca 3-5 veckor efter nystarten. Det är självklart pga för mycket fisk och fel fiskar i jämförelse med karets storlek.

            Mvh Malawi´n
            Björn Forsberg

            Kommentar

            • Daniel Odell
              • November 2002
              • 1595

              #7
              jepp, nitrit-topp. vad gör du med en koi i ett 63L ?
              fish r friend

              Kommentar

              • akvariefiskarn
                • October 2003
                • 33

                #8
                Vilka andra fiskar kan jag ha då? Något förslag på fiskar?
                Hur många slöjstjkärtar kan jag ha då i det för att inte få nitrit?
                Mer vattenbyte, motverkar det nitrit?

                Kommentar

                • kia
                  • August 2003
                  • 366

                  #9
                  Små fiskar till ett litet akvarium! Kolla rubriken "Hur många fiskar?" på mitten av zoopets sida "KÖPA AKVARIEFISK" http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=K%F6pa+akvariefisk . På zoopets fiskdatabas kan dusöka på fiskens "tålighet", storlek på akvarium osv.

                  Du föll för slöjsjärt och Koj! Då gillar du de där vackra, guldiga fiskarna. Bland levandefödarna finns många olika färger och form. Guppyn är ju t.ex. en liten vacker fisk, men tyvärr inte så tålig. Mollys (black molly och silvermolly) är trevliga lättskötta fiskar. Platy hör väl till de vanliga och finns i en mängd nyanser. Jag såg en blåaktig variant som var helt otrolig häromdagen. Svärdbäraren blir lite för stor för ditt akvarium.

                  Ancistrusmalen blir stor snabbt. Några stycken av den lilla pygmesugmalen (otocinclus) gör jobbet minst lika bra. Levandfödare är överhuvudtaget glupska och brukar sätta i sig alger rätt bra själva.

                  Har du ett levandefödarakvarium får du snart yngel!! Om du tycker det är kul så är valet givet!

                  Vackra fiskar är ju också dvärgguramin http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=237 men den ska hållas med lugna fiskar.

                  Kampfisken är ju också en imponerande slöjbärande fisk. Personligen vet jag inte så mycket om den, mer än att den ska hållas med lugna fiskar, fiskar som inte får för sig att de ska smaka av dess fenor och att man bara kan ha en hanne i ett akvarium.

                  Nybörjare, Nivå II .
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
                  "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

                  Kommentar

                  • akvariefiskarn
                    • October 2003
                    • 33

                    #10
                    Ok. Tack för all hjälp.

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Oops, Jag som har 50 st 10 cm Koi i 200 liter.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...