Kampfiskhane med svamp?! i munnen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annsan
    • January 2004
    • 152

    Kampfiskhane med svamp?! i munnen

    Behöver tips om fortsatt behandling,

    Min kampfiskhane får något som ser ut som bomull (vitt ludd) i munnen. Jag har behandlat två gånger med bactopur direkt. Då har det fösvunnit men efter ca 1-2 veckor har det kommit tillbaka. Såg nu att det var på gång igen. Ska jag fortsätta med en ny behandling, eller finns det något annat jag kan göra? Vattenprover visar inget speciellt förutom kanse lite högt Ph-värde. De andra fiskarna (3 kamphonor) visar inga symptom.

    Mvh Annsan
    Du behöver inte leda mig in i frestelsen...jag kan gå själv
  • JE
    • January 2002
    • 719

    #2
    Som jag nämnt i andra trådar, att tala om vad man har för vattenvärden gör det lättare att hjälpa när problem uppstår. Och eftersom du har testat vattnet så är det inte svårt att ange, pH, No2, No3 och temp.
    Att skriva "Vattenprover visar inget speciellt förutom kanse lite högt Ph-värde" säger ingenting och kan betyda i princip vad som helst.
    Att svampen återkommer betyder att såret i munnen inte läker som det ska.

    Mvh Janne
    http://www.goc.se

    Kommentar

    • MAX_Q
      • April 2002
      • 113

      #3
      Vilken temperartur har du i karet??? Om du bara har kampfiskar kan du höja till 34-35 grader utan problem medans du behandlar. Släng även i salt.

      Max
      Uppdaterad!!! Info om mina akvarium finns i min profil

      Pease out!

      Kommentar

      • Annsan
        • January 2004
        • 152

        #4
        Tack för hjälpen. Jag ska höja temperaturen och saltmängden på en gång, så behandlar jag en gång till och hoppas att det går vägen den här gången.
        Angående vattenvärden så vet jag hur de ska vara, alltså nämde jag ingenting om dem.

        Mvh Annsan
        Du behöver inte leda mig in i frestelsen...jag kan gå själv

        Kommentar

        • JE
          • January 2002
          • 719

          #5
          Angående vattenvärden så vet jag hur de ska vara, alltså nämde jag ingenting om dem.
          Bra att du vet, så höj tempen och släng i lite salt så fixar det sig.
          Sedan kan du göra likadant varje gång du får problem för det fungerade ju förra gången och så har man lärt sig något nytt men man har inte lärt sig varför man får dem.
          Nu kanske du vet och har rätt värden men det vet inte jag och det är inte säkert att jag håller med dig heller...eller hur?

          Mvh Janne
          http://www.goc.se

          Kommentar

          • Annsan
            • January 2004
            • 152

            #6
            Nej det är klart, jag verkade kanske lite brysk. Men det var inte meningen..
            Jag får se resultatet av behandlingen nästa vecka..hoppas att han blir bättre nu.

            Tack för hjälpen.

            Mvh Annsan
            Du behöver inte leda mig in i frestelsen...jag kan gå själv

            Kommentar

            • JE
              • January 2002
              • 719

              #7
              Att svampen återkommer betyder att såret i munnen inte läker som det ska.
              Vilket till största del har med vattenkvalitet att göra om den för övrigt ser sund ut.

              Mvh Janne
              http://www.goc.se

              Kommentar

              Arbetssätt...