Fiskturberkulos??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MightyMike
    • January 2004
    • 100

    Fiskturberkulos??

    Nu börjar jag bli skraj!! Kan det vara det här som härjar i mitt akvarium!? Jag lånade en bok från bibblan idag (Du och ditt akvarium av Dick Millis).

    Turberkolos:
    ------------

    Olika sjukdomstecken.
    *Färgerna verkar bleka. (Det vet jag inte om mina har...)
    *Förlorar vikt (Nja, de är lika små som för 3 veckor sedan)
    *Hopfällda fenor (Japp, det stämmer på samtiliga fiskar)
    *Blödande sår på huden (Nja, tyckte de var lite rött kring bröstfenorna tidigare, men det ser bättre ut nu)
    *Blåsor (Ja, 2st små under munnen på en av mina 6 platy (Blåsa eller knöl))
    *normal matlust (Ja, de äter som vanligt)

    Vad som inte ingick i turberkulos men som mina fiskar gör är...
    Kliar sig mot allt... växter och grus.

    Man börjar ju undra då ingen medicin tar. (Protozin och Fura Mor -P)
    Dvs mot parasiter, svamp och bakteriella infektioner.

    Eller är det jag som har blivit "nojig"! Känns så iallafall!

    Har någon haft eller hört eller vet något om turberulos eller vad jag kan ha råkat ut för?

    Jag mätte mina vatten värden nu ikväll. Ingen Nitrit/nitrat, ph och resten var stabilt. Mitt akvarium är på 93L och jag har 6Platy och 4 ancistrus malar.

    MVH Micke
  • JE
    • January 2002
    • 719

    #2
    Fiskturberkulos förekommer men är ovanligt, smittar även till människor med rodnader och småsår som kan klia som symptom.
    Nu tror jag inte att det är det som dina fiskar har, bottensug gruset och byt minst 50 % av vattnet...höj sedan tempen till 30 C...vänta 1-2 dygn och se om symptomen minskar, om inte tillsätt 1/2 dl salt/100 L vatten som du först löst upp i vatten...ha samma höga temp i karet under hela tiden...om symptomen minskar så vänta några dagar innan nästa vattenbyte (utan salt) då du också ska bottensuga gruset.
    Bottensuga gör man för att ta bort cystor och ägg från parasiter så de inte kläcks och angriper dem på nytt oavsett om man använder medicin eller inte för den kan bara bekämpa själva parasiten.

    En låg nitrat nivå visar att du har ett fungerande filter och en hög att det är dags att byta vatten.

    Mvh Janne
    http://www.goc.se

    Kommentar

    • MightyMike
      • January 2004
      • 100

      #3
      Tack för svaret Janne!

      Skönt att du inte tror att det är turberkulos. Men man börjar ju undra... iallfall jag!

      Jag ska göra mig av med mina platy, antagligen malarna också eftersom de kan vara smittade. Det är synd och tråkigt, men så får det bli. De blir bara sämre...

      Jag har salt och tempen har varit 28 grader i 10 dagar nu, jag har gjort 50% vattenbyte 2ggr på en vecka och slamsugit båda ggr.

      Så nu får det bli ett slut!!

      Eller gör jag fel... det ända rätta som det känns just nu!

      Ha du /ni bra tips för att desinficiera akvarium och tillbehör?

      mvh Micke

      Kommentar

      • JE
        • January 2002
        • 719

        #4
        Vad jag menar med låg nitrat nivå är att den inte ska vara "ingen" utan alltid mätbar.
        Fiskar som "kliar" sig har problem med huden...antingen parasiter eller dålig slembildning som ska skydda huden mot parasiter och bakterier/svamp. Vid bakteriella angrepp uppstår alltid rodnader/bleka partier och till slut sår...trasiga fenor mm ganska tydliga symptom.
        Varför man ska hålla hög temp vid parasitangrepp och medicinering är för att påskynda utvecklingen av parasiterna så att medicinen kan verka mot så många som möjligt och 28 C är lite för lågt.

        Om det känns som du gjort vad du kunnat så prova med att tömma hela karet på grus och allt och rengör karet, fyll på nytt vatten och sätt igång filtret och låt stå över natten innan du släpper tillbaka fiskarna som du haft i en hink med luftning över natten...inget salt i det nya vattnet.

        Desinficering kan göras med klorin, karet tvättas med klorin och vatten medans gruset först tvättas och sedan får stå i klorinlösning 1 dygn för att åter tvättas mycket noga...inga rester kvar av klorinet får finnas varken i karet eller gruset.

        Mvh Janne
        http://www.goc.se

        Kommentar

        • MightyMike
          • January 2004
          • 100

          #5
          Lyfter på hatten och tackar och bockar!
          ---------------------------------------

          Malarna ska fiskeaffären få tillbaka och ha i karantän.
          Platy har jag avlivat. Så fick det bli...

          Nu ska akvariumet stå helt tomt i 4veckor (dvs inget vatten eller någonting). Det ska räcka för att ta kål på bakterier och djur sade min fiskeaffär. Håller du/ni med om att det räcker?
          Om inte så ska jag prova din klor variant. Eller så gör jag både och.

          Jag tänkte först koka allt som går... men det kanske är enklare att använda klor.

          Jag blev så less och "skrämd" över de trassel jag haft med levandefödare. Så nu ska jag ha ett Tanganyika ciklider i mitt 93L akvarium. Några mindre varianter... de lär vara mycket mer tåliga än "vanlig" akvariefisk så som levandefödare. De är vackra med... =)

          Snart helg! =)

          /Micke

          Kommentar

          Arbetssätt...