Sjuka fiskar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MightyMike
    • January 2004
    • 100

    Sjuka fiskar...

    Hej!

    Jag frågat tidigare men utan svar på denna fråga, men jag försöker en gång till! =)

    Jo... Mitt akvarium har gått i ca 5veckor nu och mina Platy´s har varit sjuka ända sedan jag fick dem misstänker jag. En dog efter ca 1 vecka och efter det insjuknade även de andra.

    Mina vattenvärden är bra och jag har matat varsamt. Allt jag har i mitt akvarium är köpt från djuraffären, jag har bra rörelse på ytan så syre borde finnas. Växter har jag med...

    Jag har medicinerat med Protozin men det hjälpte inte, Nu har jag Fura Mor -P allt efter rekommendationer från butik.
    Saltat har jag också gjort samt höjt tempen till närmare 28grader.

    Jag är visserligen nybörjare men jag har följt alla rekommendationer som jag har tagit till via böcker, forum och zoo affärer för att verkligen göra allt rätt! Och då blir det så här... typiskt!

    Om någon har bra tips eller råd så skulle jag bli glad!

    Mitt akvarium är 93L med 6 platy och 4 små ancistrus malar.
    Jag köpte akvariet nytt med alla tillbehör så det ska stämma.

    Malarna verkar må bra!

    Sjukdomssympton platy:
    *Ligger gärna på botten med fenorna in mot kroppen, fäller inte gärna ut ryggfenan och stjärt fenan.
    *Kliar sig mot allt! Växter grus mm.
    2st har någon vit massa på ryggen (Vid ryggfenan). Inga prickar!

    De äter bra iallafall...

    Medicinen tar ju inte! Lite tråkigt... om 3 dagar är denna medicinering över och inget hjälper! (Eller tar enorm tid!?)

    Tack för att ni orkade läsa igenom detta!

    MVH Micke



  • Norpan
    • December 2003
    • 679

    #2
    Har du kollat dina vattenvärden så att du inte har en nitrittopp eller så? Vad har du för vattenvärden i övrigt? hoppas det ordnar sig för fiskarna.

    //Jenny
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

    Grodor..lite trevligare, lite bättre

    Kommentar

    • Daniel Odell
      • November 2002
      • 1595

      #3
      Mina vattenvärden är bra
      ptja vit massa låter som svamp ... svårt att avgöra utan bilder tyvärr :-/
      fish r friend

      Kommentar

      • MightyMike
        • January 2004
        • 100

        #4
        Värdena är bra. Ingen nitrit, ytterst lite nitrat, PH 7.
        Jag har gjort vattenbyte ca 20% varje vecka.

        Jag har alltså medicinerat mot parasiter, svamp och nu mot bakterier.
        Det sistnämnda är det som "vi" tror att det kan vara. Ska tydligen vara väldigt vanligt bland levandefödare fick jag höra.

        Kanske någon känner igen symptomen och har en lösning!?

        Om det är bakterier som gör fisken sjuk och man medicinerar, är "allt klart" sen, dvs fritt från bakterier. Eller är rötter och växter smittade med?

        MVH Micke

        Kommentar

        • Poseidon
          • February 2003
          • 1255

          #5
          Hur stort ä karet, hur många firrar...filter...osv...osv.

          20% låter väl för litet i mina öron...
          Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
          Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

          Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
          www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

          Kommentar

          • MightyMike
            • January 2004
            • 100

            #6
            Som sagt... =)

            Mitt akvarium är 93L med 6 platy och 4 små ancistrus malar.
            Jag köpte akvariet nytt med alla tillbehör så det ska stämma.

            Ett innerfilter som är anpassat för mitt akvarium.

            /Micke

            Kommentar

            • Haleli
              • August 2003
              • 413

              #7
              Synd att jag inte sett ditt inlägg tidigare !
              Så fort levandefödare är inblandade med vit beläggning på ryggen, ihopdragna fenor, och klåda, så misstänker jag hudparasiter. Chilodonella, eller Gyrodactylus.
              Hör med din zoohandlare om han har verksamt preparat mot Chilodonella.
              Annars får du försöka med ett 0.3% saltbad,3gram jodfritt salt/gallon.
              Behandla i akvariet 3-10 dagar.( 1tsk är ungefär 5g.)
              Formalin 37% är ett annat behandlingsalternativ.Doseras 25ppm i akvariet= 2.5 ml/100 Liter. 75% vattenbyte efter 4-8 timmar.OBS! att formalin kan vara otrevligt att använda i hemmet ! Stickande, retande lukt! Gyrodactylus är levandefödare-en behandling räcker. Bada i
              Droncit vet.Köper du på Apotek.Mortla sönder 1 tablett och lös upp den så gott det går i 1msk varm sprit.(okryddad).Blanda ner lösningen i 8 liter vatten från akvariet i hink med genomluftning. Tid 3 timmar-håll koll.Zoohandeln har medicin mot Gyrodactylus,men jag vill inte rekommendera något jag ej har prövat.
              Mitt förslag är att du börjar med saltet.
              Lycka Till !
              Lisa

              Kommentar

              • JE
                • January 2002
                • 719

                #8
                Beroende på om det är br.gallon eller am.gallon så blir det 62-75 gr salt till 93 L vatten eller 4-5 msk salt om det sedan motsvarar 0,3% saltlösning vet jag inte.
                Formalin är mycket effektivt mot parasiter och bakterier men jag rekomenderar att inte använda det direkt i akvariet utan som bad istället...det tar kål på allt även fiskar om man råkar ta lite för mycket.

                Mvh Janne
                http://www.goc.se

                Kommentar

                • Haleli
                  • August 2003
                  • 413

                  #9
                  Hej MightyMike ! Förlåt mitt förbiseende !
                  Tack till JE för att du uppmärksammade mig på felet !
                  Det skall vara 12g salt/U.S.gallon,(3.8 Liter)Hur växterna reagerar mot saltet vet jag ej.
                  Just det att formalin tar "död på allt" gör att doseringen mot Chilodonella skall ske direkt i akvariet.Annars finns ju smittan kvar i akvariets vatten när du återför fiskarna från ett bad i tex en hink till akvariet.Som jag skrev tidigare är Formalin otrevligt att handha i hemmet ! Allergirisk! (för akvaristen)
                  Håll koll på fiskarna under behandlingen !
                  Lycka Till !
                  Lisa

                  Kommentar

                  • JE
                    • January 2002
                    • 719

                    #10
                    Och jag menar att Formalin tar kål på hela den biologiska nedbrytningen i karet och risk är att fiskarna dör av nitritförgiftning istället.
                    Men det är ju inte heller smart att köra ett formalinbad och sedan stoppa tillbaks dem i det smittade karet

                    Mvh Janne
                    http://www.goc.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...