fråga om antibiotika behandling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nicolette
    • May 2003
    • 52

    fråga om antibiotika behandling

    Jag var hos akvarielagret och köpte en antiobiotika med namnet "<font color="red">Metronidazole</font id="red">" häromdagen. Jag fick inte någon vidare beskrivning på hur man ska behandla? (fick medicinen i en genomskinlig påse + snubben visste inte mycket om antibiotikan). Har lagt i en dos, men ska man lägga i varje dag med vattenbyte emellan, hur länge ska man behandla etc? Vet att man ska vara försiktig med antibiotika, så att man inte behandlar för kort tid, även om symptomen är försvunna.
    Det är min slöjstjärt som det är ämnat för, den har otäcka genomskinliga och vätskefyllda "blåsor" på kroppen..
    Någon som vet?

  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Du kanske kan ringa Akvarielagret och be att få prata med någon som kan något om det? Som du skriver så ska man inte göra fel med antibiotika. Tänker på det här med multiresistens.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • cecilia
      • January 2003
      • 754

      #3
      Det verkar lite märkligt att sälja metronidazol i akvarieaffären eftersom det är receptbelagt. Preparatet (som också kan heta Flagyl och Elyzol) används hos människor mot infektioner orsakade av parasiter och anaeroba bakterier, t.ex. i tarmarna. "Handbook of fish diseases" anger att man kan behandla intestinala flagellater med 250 mg per 50 liter vatten, efter tre dagar vattenbyte och filtrering över aktivt kol. Vilken form fick du preparatet i?
      Mvh Cecilia

      Kommentar

      • Nicolette
        • May 2003
        • 52

        #4
        Jag fick det i pulverform. Den information jag fick var att jag ska ha i 125 mg/10 gallons ( 1 gallon är väl 4,5 liter?). Menar du att jag bara ska dosera 1 gång och sedan göra vattenbyte oavsett hur det har gått?

        Kommentar

        • mats m
          • September 2002
          • 515

          #5
          Hej Nicolette.
          Du kn gå in på www.ciklid.se och sök efter " baksidor med metronidazol".där står en hel del mat nyttigt just om den med. som du har.
          MVH Mats
          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

          Kommentar

          Arbetssätt...