Det sitter något på gälarna...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sandra_andre
    • February 2004
    • 5

    Det sitter något på gälarna...


    Hej, en av mina Molly honor har fåt något på en av sina gälar. Det ser ut som två runda små slem korn. När vi titade närmare på henne och försökte strycka av det vita slemmet, så satt det fast och det såg nästan ut som om det var rom som satt på gälen... det var som en svart prick i mitten på varje slem korn.

    Vad är det för något vad gör jag åt det?

    Sedan så undrar jag, jag gör regelbundet rent akvariet 1 gg/v och det känns alltid så onödigt för det är jämt så rent och fint, men nu plöttsligt så har det på en vecka blivit jätte grönt/gult på det vita botten gruset? Det står inte plaserat nära något fönster eller så.

    Sen så dör mina yngel.. i början när vi hittade dom så var det dom klena små stackarna som inte klarade sig, men nu efter lång tid så dör dom största ynglerna, men dom har inte sett dåliga ut. Kan det vara för att det är en korsning mellan Black molly och Guld molly på ynglerna... Kanske en dum fråga, men vad då jag måste ju fråga.

    Tacksam för alla svar jag kan få.
    /Sandra

    Maila gärna mig på: sandra_andre@hotmail.com
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Det finns fler olika parasiter som kan angripa gälarna.
    Så ett råd är att uppträder honan onormalt så avliva den, och se över dina rutiner vattenbyten,fodermängd,ljus, test av vattnet osv.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    Arbetssätt...