sjukdom härjar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Roy Keane
    • May 2003
    • 33

    sjukdom härjar!

    En av mina blåguramin dog häromdagen av nån sjukdom som gjorde att den fick sammets liknande fläckar på kroppen och att bakdelen blev helt blodsprängd!...nu har en blågurami till börjat få symptomer på samma sak....vad skall jag göra??ska jag lägga medicin i hela akvariet så att alla fiskar får det eller...?måste man byta vatten de dagar som medicinen skall ges?
    Roy Keane
  • Roy Keane
    • May 2003
    • 33

    #2
    nu har 3 av mina blåguramin dött!!!!!!!alla i samma sjukdom, sammets liknande fläckar på kroppen...vad är det för sjukdom och vad skall jag göra???...mina vatten värden såg alla ok ut!.....verkar helt mysko!

    Har någon nån medicin rekommendation eller nåt som hjälper?
    Roy Keane

    Kommentar

    • gugges
      • May 2003
      • 893

      #3
      Sammetssjuka eller hudgrummling? kollat in på sjuksidorna och sett om nått av dem stämmer?
      Guardians Of Catfish - www.goc.se

      Kommentar

      • Roy Keane
        • May 2003
        • 33

        #4
        OK!....det är helt säkert hudgrumling de har! "blodsprängda delar på kroppen", "kliar sig" allt stämmer...........det stod att det kan botas med de flesta vita prick medicinerna, men att längre behandling krävs! min fråga: hur ofta skall jag lägga i medicinen?....varje dag?..1 gång i veckan? hur ska jag göra när det är "längre behandling"!?
        Roy Keane

        Kommentar

        • klara
          • September 2002
          • 1112

          #5
          Beror på vilken medicin du köpt. Lusläs pappret som följer med i förpackningen, blir du inte klokare så ring butiken där du köpte den eller gå till tillverkarens hemsida för att se om det finns en utförligare beskrivning.
          /Klara
          ------------------------
          Min hemsida
          Min zoon

          Kommentar

          • gugges
            • May 2003
            • 893

            #6
            Hmm har inte medecinerat med Protozin förr men om jag inte minns fel på skrivelserna här på forumet så ska det vara dag 1,2,3,4 och 6 vid vitaprick,(har bara sett instruktionen för detta märke!) frågan är hur viktig den där pausen är för fisken.... medeciner är stressande för fiskarna ju så! så längre behandling kanske är att börja om igen efter dag 6? efter att ha väntat i ytterligare ett par dagar? bara gissningar! någon annan kanske har erfarenhet av det!

            Guardians Of Catfish - www.goc.se

            Kommentar

            Arbetssätt...