Parasit tar död på mina fiskar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    Parasit tar död på mina fiskar...

    Hjälp mig!
    Jag har ett 200l akvarium startat för 8 månader sedan. Vattnet har alltid hållit pH runt 7.0 och nitrit aldrig påvisbart.

    Fiskarna är främst evandefödare, men också några Neontetra, Botia Morleti (Skunkbotia) och Ancistrus.

    Bland levandefödarna finns/har funnits Platy, Svärdbärare, Molly och guppy (Både vanliga och Enlers).

    Men mina levandefödare dör, en efter en. Aldrig några andra. Neontetra har jag haft sedan första dagen, och de simmar fortfarande.

    Symptomen för de som dör är likartad. Först börjar fiskarna klia sig mot allt de kommer åt. Stjärtfenan klippar efter någon dag ihop och blir markant mindre. Efter ett par dagar hänger fisken med bakre kroppen och får jobba kopiöst för att ta sig någonstans. Och efter några dagar är den så mager och eländig att döden kommer som en befrielse. Ungefär 1-2 fiskar i veckan dör på detta sätt.

    Ynglen växer inte och blir fullvuxna, utan de dör under uppväxten eller slutar växa vid ungefär halv till 2/3 storlek.

    Jag har medicinerat med Protozin, det hjälper tillfälligt, men verkar inte ta död på parasiten, för efter några veckor är den tillbaka och fiskarna börja dö igen. Det hjälpte inte ens med en femton dagar lång dunderkur med rekommenderad dos varje dag, efter två veckor kom den första sjuka fisken.

    Jag har saltat, jag har använt Tetras mediciner för fenröta, jag har bytt vatten, bytt växter, köpt nytt stort filter, men levandefödarna vill inte överleva. Skulle gissa på att jag lagt ned 2000:- bara på medicin, och ytterligare en tusenlapp på utrustning för att försöka på fiskarna friska, men allt har varit förgäves.

    Jag har köpt en hel del fisk under vägen, men alla går samma väg. Jag har även köpt privat och jämfört, det är bara mina som dör, deras syskon i andra akvarier lever och frodas.

    Vad är det då för parasit? Jag har funderat, och det syns väldigt lite på utsidan. När fiskarna börjar klia sig ser de fullt friska ut. Stora, ståtliga praktexemplar. Att fenan klibbar ihop tror jag beror på att fisken inte mår bra, inte att en parasit angriper dem. Mot slutet av deras sjukdom kan man se att deras gälar ser röda och svullna ut, men det tror jag beror på att de får jobba så mycket för att hålla sig flytande att de andas sönder gälarna under sin veckolånga kamp. (Jag har börjat ta bort dem tidigare än så, för hittills har ingen överlevt när det väl har börjat). På några Black Molly uppstod det en gråvit beläggning runt gälar och huvud som jag inte sett på de andra.

    En del verkar mer känsliga än andra. Jag köpte 20 fina Endlers, 10 hanar och 10 honor. Efter 2 veckor fanns blott tre honor kvar, och de dog också senare. Svärdbärare verkar vara den mest härdiga för det är flest sådana kvar nu, men alla hanar har dött.

    Nu har jag några alternativ:
    A: Ta ihjäl alla fiskar som finns kvar, totalsanera akvariet, låta det stå flera veckor och sedan starta om. Även de som inte tillhör levandefödarna, och som aldrig blir sjuka, torde kunna bära på parasiten, därav denna "slutgiltiga lösning".

    B: Hitta superdundermedlet som en gång för alla detroniserar denna parasit som tar död på mina fiskar, men jag ids inte mer än en dunderkur. Dels är det dyrt, dels har jag förlorat mycket intresse för akvariehobbyn med detta akvarium, dels kommer inte nuvarande fiskbestånd med 7-8 st fiskar att räcka för så mycket mer än en kur.

    VAd tycker ni jag skall göra?

    Initierade svar med kunskap bakom uppskattas.

  • diverman
    • December 2002
    • 211

    #2
    Det kanske skulle kunna vara hudgrummling. Täcker dina mediciner detta?


    Pontus

    Kommentar

    • swetrot
      • April 2003
      • 966

      #3
      Oh ja, de täcker den sjukdomen.

      Kommentar

      • Haleli
        • August 2003
        • 413

        #4

        Hej Swetrot !

        Jag har tagit del av ditt inlägg. Protozin fungerade ej. Tetras medicin mot fenröta fungerade inte heller.
        Costia är en tänkbar orsak till din fiskdöd,Chilodonella en annan. Chilodonella beskrivs ge de symptom du beskriver.Jag har dålig erfarenhet av Protozin när det gäller costia. Den andra hudgrumlaren sägs vara värre att få bort,vilket nog gör att Protozin får uteslutas.
        Hopfällda fenor är nog som du säger ett uttryck för att fisken mår dåligt av annan anledning.Jag vill råda dig att lämna in några fiskar till ett fisklab som kan ställa rätt diagnos och hjälpa dig med rätt medicinering. Lycka Till !


        Lisa

        Kommentar

        • diverman
          • December 2002
          • 211

          #5
          Jag har haft problem med hudgrumlaren, med tråkigt resultat av de fiskar som redan var drabbade. Men jag fick stop på sjukdomen med medecinen "eSHa 2000". De fiskar som var drabbade blev bättre men dom orkade inte hela vägen :-( Jag skulle rekommendera att du prövar denna eller som Haleli säger lämnar in för prov. Personligen så tycker jag att det är svårt med innlämning, var och hur?


          Pontus

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            För undersökning/rådgivning av sjuka fiskar kan du ringa Tel 018-67 40 00

            Hittade en anteckning jag gjort någon gång.
            Bland parasiter finns många att välja på tex Costia , Chilodonella, Trichodina, Gyrodactylus och Dactylogyros.
            Costia tål inte temperaturer runt 32 grader.
            De flesta tål inte salt, saltbad med 10 gram salt per liter vatten under 20 min kan hjälpa.
            Tar man 20 gram per liter kan de bara ligga i 10 minuter för att sedan flyttas tillbaka till sötvatten, eller till fisken lägger sig på sidan.
            Vid svårlöst diagnos 95% vattenbyten i flera omgångar och en noggrann rengöring av gruset läste jag på en dansk sida tror jag det var.
            Det här är inget jag vet om det fungerar.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • swetrot
              • April 2003
              • 966

              #7
              OK, så här får det bli (efter att ha läst om Chilodonella på nätet):

              Stort vattenbyte, minst 90-95%, ett par dagar efter varandra.
              Saltbad för alla levandefödare. (Tror inte mina ansictrus klarar saltbad).
              Och sedan medicinering med eSHa 2000 från och med Tisdag.

              Det blir den sista kampen mot dessa fiskplågare som härjar i mitt akvarium, och jag tänker vinna.

              Bollmora Akvarieklubb har ju auktion den 29:e Februari, då vill jag kunna fylla på burken med lite roliga fiskar igen.

              Tack alla ni som hjälpt till med svar och idéer.

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Har du grus på botten så måste du slamsuga riktigt för att få bort döda parasiter bakterier svampar som dödats när du behandlat akvariet, för medicinen har troligen tagit död på även bakterier/svampar som sköter den renhållningen.

                Var för man ska göra flera vatten byten vet jag inte, jag tror jag läste det på en dansk guppy förenings sida.

                Om du inte har så investera i ett mikroskop som förstorar upp till 800 X då kan du studera vad du har i akvariet och på fiskarna.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • diverman
                  • December 2002
                  • 211

                  #9
                  Tänk på att om det är hudgrummlig så krävs en längre medecinering. Jag skulle köra minst 7 dagar. Och ha karet nersläckt under denna period med.


                  Pontus

                  Kommentar

                  Arbetssätt...