Molly med svullet rött öga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peffe
    • August 2002
    • 3

    Molly med svullet rött öga

    Hej,
    familjen blev med akvarium, modell mindre, för ca 3 veckor sedan. Akvariet förbereddes enligt konstens alla regler. Vattnet preparerades med diverse ämnen för att få igång bakterier och allt vad det nu var. Det fick sedan gå en vecka med växter utan fiskar för att få en bra syre och CO2 nivå. Fiskar införskaffades, guppies, ett par molly, neontetror och en mal. Imorse upptäckte vi att en molly hade ett öga som var svullet och rött, det ser näöstan ut som ögat är på väg att tränga ur sin håla. Har sökt på olika ställen på nätet utan framgång. Vore tacksam om någon hade tips om vad det kan vara och vad man bör göra.
    // Peffe

  • Micke J
    • August 2002
    • 277

    #2
    Du kan ha fått glosöga om nu inte fisken har skadat ögat på något sätt.
    Mot glosöga så kan man behandla med Sera Baktopur direct tror jag.
    Men där är det nog bäst att du kollar upp först att det är glosöga så du inte behandlar fel.
    Finns säkert någon mer som är bättre på fisksjukdomar här.
    Hur beter sig fisken för övrigt i akvariet?



    Kommentar

    • peffe
      • August 2002
      • 3

      #3
      Hej Micke J,
      kul med svar! Fisken äter och simmar runt som vanligt. Ger inget intryck av att vara stressad, om man nu kan se det på en fisk. Vi har isolerat den från de andra fiskarna och planerar behandling med något pencillinliknande preparat inhandlat på rekommendation av den zoologiska affären. Har haft en förhöjd temeratur i akvariet de senaste tre dygnen pga vädret kombinerat med att vi haft lampan tänd hela dagen. Detta kanske kan vara en stressfaktor. Vi arbetar nu på att få ner detta. Kan man låta bli att ha lampan tänd dagtid utan att det för den skull påverkar fotosyntesen?
      Mvh // Peffe

      Kommentar

      • Micke J
        • August 2002
        • 277

        #4
        Jag hade mitt kar helt mörklagt när jag fick slemalger.
        Och då var det helt svart för jag täckte det under 4 dygn.
        Och alla växter överlevde vilket jag inte tror från början.
        Så det ska nog inte vara några problem.
        Hör av dej sen om hur det går.

        Kommentar

        • peffe
          • August 2002
          • 3

          #5
          Hej igen,
          behandlade fisken med myxocin med framgång. Efter 4 dagars isolering var den så återställd att den kunde sättas tillbaka. Dess fenor har nu växt och den ser väldigt praktfull och energisk ut.
          Simma lugnt //Peffe

          Kommentar

          Arbetssätt...