Näääääääääääääee

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sezzan
    • October 2003
    • 108

    Näääääääääääääee

    Nu ger jag snart upp.. Jag vill inte ha akvarie mer.. Jag tycker att jag gör ALLT enligt konstens regler med matning och vattenbyten.. Ändå fungerar det inte
    Tex så har jag haft 2 fjärilsciklider. Jätte fina... Hanen blev änkeman ganska fort.. Först 4 månader senare skaffade jag en hona till honom (semester, sommar osv kom ivägen).. När han väl fått en fru så dog han 3 månader senare.. Nu var det då dags för frugan att få en ny kompis..För en vecka sedan.. Nämen nu e ju hon borta.. Uäääää.. Jag vet att de är känsliga.. så okejdå. Men nu börjar platy beståndet minska... Hjälp mig.. Är det inte meningen att jag skall ha fisk??
    De har inte visat några speciella sjukdoms tecken med än att de verkat lite hängiga och sedan bara borta.. Har 2 ancistrusar som tar hand om dem ganska snabbt..

    Nitrit mäter jag ofta och byter 30-50% vatten 1 g vecka.. Nån som vet nått???
  • MikaelE
    • December 2003
    • 350

    #2
    Jag tycker väldigt synd om dig. Det är inte kul när man lägger ner mycket jobb och pengar och så ger inte akvariet någonting tillbaks förutom missnöje.

    Vad har du för vattenvärden?
    Discusbilder -----> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=150569
    Skriv gärna kommentar!

    Kommentar

    • sezzan
      • October 2003
      • 108

      #3
      Jaa du... Det bär alldeles strax av till affären för att köpa en hel resväska med tester... Några speciella som är bra att ha??

      Kommentar

      • Pierre
        • November 2002
        • 279

        #4
        Ph och nitrit brukar vara dom viktigaste, eller mest kritiska. Men givetvis är det ju en fördel att ha koll på Kh, temp, nitrat osv...
        Mvh// Pierre
        (check my profile)

        Kommentar

        • sezzan
          • October 2003
          • 108

          #5
          Temperaturen brukar ligga 24-26 grader... Bor i lägenhet och betalar inte värmen själv.. Därför har vi det ganska gott hemma... Dvs ingen doppvärmare.. Men den dagen vi skaffar eget så åker den i för att hålla en konstant temperatur..

          Kommentar

          • Theo
            • January 2004
            • 203

            #6
            När en fisk dör ska du ta upp den... är den sjuk så kan den fortfarande smitta andra fiskar.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=155688

            Inte så mycket än... men det kommer!

            Kommentar

            • sezzan
              • October 2003
              • 108

              #7
              Problemet är att den blir uppäten så fort den dött.. Skall jag kanske ta upp den så fort den ser lite hängig ut??
              Vem vet de kanska behöver sig en skvätt red bull??

              Kommentar

              • Peter1904
                • February 2003
                • 1079

                #8
                Hur stort är akvariet?
                Vad har du för filter?
                Hur sköter du vattenbyten och filterrengöring?
                Hur mycket fisk har du?
                ph?
                kh?

                Kommentar

                • sezzan
                  • October 2003
                  • 108

                  #9
                  70 liter.. En vanlig pump för 60-100 liter. Jag sköljer filtret i vattnet som jag pumpat ur akvariet dvs 30-50% i g vecka. 4 platy, 1 fjäril, 4 lampeye, 2 pansarmalar, 2 ancistrus, 2 indiska glasmalar och just nu bor där 3 praktbotis pga snigel invasion.. Jag vet att de inte är anpassade för min akvariestorlek.. Men jag hade tänkt mig ett betydligt större.. Men nu vet jag inte vad jag vill..
                  Ph, kh ingen aning.. Skall som jag berättade tidigare införskaffa sådana tester..

                  Kommentar

                  • Peter1904
                    • February 2003
                    • 1079

                    #10
                    Fjärilarna är som sagt känsliga och trivs bäst i surt vatten (ph 6,5 och neråt) medan du troligen ligger på kring 7,2-7,5 i ditt kranvatten (om ni har samma vatten som i gbg). Fjärilar och för övrigt ganska kortlevade, oftast blir dom bara 1 år (eller lite mer).

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Ditt kar är på tok för litet för en nybörjare. Ditt filter är på tok för litet om du behöver tvätta det en gång i veckan, en gång om året är enligt mig för mycket också. Du har på tok för mycket fisk för en nybörjare. Förmodligen matar du för mycket också. Fjärilarna dör för att du förmodligen har på tok för högt ph (vanligaste vattnet i sverige) Jag vill inte verka taskig, men jag är inte förvånad att det inte funkar. Trots min erfarenhet skulle jag aldrig ge mig på ett liknande projekt.
                      Börja med att skaffa ett biologiskt filter, det är filterstorleken och inte pumpkapaciteten som är det viktiga. Om du ändå planerar större kar så planera in ett filter som är väl avvägt ett större kar och använd det du har endast som yngelkar. Man kan få för hög cirkulation i ett kar men aldrig för mycket filtermaterial. Ett filter som funkar bra ger en biologisk balans åt hela karet och det slipper du tvätta på åtminstone 1 år. Hoppas att det går bättre för dig i framtiden. Akvariehandlarnas akvariepaket med alltför små filter inkluderade är den vanligate anledningen att folk slutar.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • sezzan
                        • October 2003
                        • 108

                        #12
                        Nä... E det nått jag inte vet att jag gör så är det att mata för mycket! Jag matar varannan dag och ganska lite så att jag ser attt de äter upp det på en kort stund.
                        Tyvärr har vi inte plats för så mycket mer än kanske 100-120 liter just nu.. Men vi letar hus och då har tom min sambo sagt att vi får skaffa 3-400 liter iallafall.. Vem vet.. man kanske får tjatat till sig 5-600 också..
                        Har jag verkligen SÅ för mycket fisk?!? Praktbotiorna vet jag är för mycket... Men kan man då inte ha nått i ett 70 liters??
                        Jag ville börja med ett mellan ting, då man inte vet om det är något man tycker är roligt.. Det känns så onödigt att köpa ett stort och dyrt akvarie m div tillbehör om man inte är intresserad.. Vad sjutton skall man då börja med som nybörjare??

                        Kommentar

                        • swetrot
                          • April 2003
                          • 966

                          #13
                          Om vi går efter grundreglen att en liten fisk behöver i alla fall 5 liter vatten, och att det i ett 70l finns ungefär 60l vatten, så är 10-12 små fiskar rätt så lagom. I synnerhet om de förökar sig är det viktigt att det finns plats.

                          Malar är ingen liten fisk som regel och vill också ha sin del av akvariet, så har man sex malar så skall det kanske bara vara några neontetra till i burken. Dina malar kommer också att trivas bättre i en större burk, den är i minsta laget även för dem.

                          I ett så pass litet akvarium som det här handlar om, och med så många fisk, så blir det otroligt känsligt. Jag skulle tro att vattenbyte varannan-var tredje dag är att föredra.

                          Tänk också på att praktbotior som äter sniglar, och andra fiskar som äter döda fiskar också är ätandes. Det är de fakto mat de stoppar i sig, även om du inte stoppar ned någon mat. Det kan också bidra till nitrit.

                          Kommentar

                          • small
                            • January 2003
                            • 470

                            #14
                            Om jag tolkat Dig rätt så vill Du prova på om Du vill ha akvarium eller inte i första hand.Tänk efter vilka fiskar Du i nuläget absolut vill ha kvar (ge bort dom andra)och försök få dom att överleva (inte elakt menat),så att Du vänder trenden att alla fiskar dör för Dig.Behåll t.ex. Platyn och ancistrusarna,som ett exempel då dessa är lämpliga nybörjarfiskar.Resten har Topfrog redan sagt.
                            Lycka Till!!!
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
                            Att måla är ingen konst.

                            Kommentar

                            • sezzan
                              • October 2003
                              • 108

                              #15
                              Nae... Jag har haft akvarium i ett år nu... och inte riktigt fått ordning på det än..
                              ph 7.6
                              kh 3 d
                              gh<3 d
                              no2 0
                              no3 25 är mina värden... Nån som ser vad det är som är fel??

                              Kommentar

                              Arbetssätt...