Kanske försent

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rexon@
    • August 2002
    • 578

    Kanske försent

    Hej! 2 av mina svärdbärarhonor dog plötsligt och några dagar efter det upptäckte jag vita prickar på nästan alla mina fiskar, mest på fenorna och kring huvudet.. Vita pricksjukan vart jag säker på..
    Nu tror jag alltså att mina svärdbärarhonor också dog av samma sjukdom.. men kommer nu resten av mina fiskar med prickar att kunna överleva, eller är det försent? Har köpt medicin mot pricksjuka & svamp.. men jag är ändå rädd att det kan vara försent att rädda resten av mina fiskar :-(

  • Ola Svensson
    • June 2002
    • 1081

    #2
    Släng i lite grovt salt (ett par matskedar per 100 liter) för att förhindra saltförlust via hålen som parasiten lämnar så kan du öka chanserna för överlevnad. Se till att du har i medecinen snarast (jag antar att du redan har medecinerat i och för sig).

    Mvh.

    Ola
    Mvh. Ola
    Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
    Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

    Kommentar

    • Rexon@
      • August 2002
      • 578

      #3
      oj, tack så mycket :-) så nu undrara jag lite snabbt om jag kan ge mina lite salt även om jag nu bara har ett 28 liters akvarium?
      Jag har gett 1.5 ml medicin också och ska ge en gång om dagen..

      Kommentar

      • nettrax
        • February 2002
        • 790

        #4
        Ett par teskedar salt kan du ha i. När jag har salt i akvarierna brukar jag ha i havssalt utan tillsatser.

        Mvh. Ninni
        Förhoppningsvis snart ägare till en röd tabby/vit crx kille

        Kommentar

        • Anders76
          • July 2002
          • 197

          #5
          Hej
          Om du har växter i akvariet så sägs ektozonsalt vara det som växterna tål bäst, utan att det minskar effekten. Saltet gör så att fisken kan "koncentrera" sig på att behandla sjukdomen i stället för att ägna kraft åt att förhindra att kroppen urlakas på salt. Ungefär som att vila när man är sjuk.
          Jag använder alltid salt i mina akvarier eftersom fiskarna inte drabbas lika lätt av t.ex. "pricken" och för att de inte ska vara lika känsliga för förhöjt nitritvärde.
          MVH Anders

          Kommentar

          • Rexon@
            • August 2002
            • 578

            #6
            Aja.. men vart får man tag i salt då, djuraffärer?

            Kommentar

            • Annika
              • January 2002
              • 2518

              #7
              Ektozon och akvariesalt hittar du hos akvariehandlaren, men det går också bra med vanligt jod-fritt grovsalt som du hittar i matvarubutiken. Lös saltet i en mugg med vatten innan du häller ner det i akvariet så blir fiskarna gladare.

              //Annika

              Kommentar

              • Rexon@
                • August 2002
                • 578

                #8
                jasså, men vad bra, har grovsalt hemma :-) kan jag ge lite varje dag nu eller samtidigt som jag ger fiskarna sin medicin?

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  • June 2002
                  • 1081

                  #9
                  Du ska ersätta saltet i vattnet du tar bort. Salt försvinner inte ens vid avdunstning. Byter du inte vatten så ska du inte tillsätta nytt salt. Ca 1/4 till 1/2 matsked räcker till ditt akvarium. Byter du hälften har du sedan i hälften så mycket salt som du hade i från början.

                  Mvh.

                  Ola
                  Mvh. Ola
                  Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                  Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                  Kommentar

                  • Rexon@
                    • August 2002
                    • 578

                    #10
                    Jaha, okej tack. Jag gav fiskarna ca 1 tesked igår och hade tänkt att ge idag, men min akvariehandlare sa när jag köpte medicinen att jag inte skulle byta något vatten nu när jag medicinerar fiskarna, så då vet jag ju inte riktigt hur jag ska göra..
                    eftersom jag bara gav dem 1 tesked igår så kanske jag skulle kunna ge dem lite mera idag, utan att byta något vatten? Funkar det?

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      • June 2002
                      • 1081

                      #11
                      Tillsätt inte mer salt. Det förbrukas inte. Kör på med vattenbytena som medecinen rekomenderar bara.Det är inte nödvändigt att ha i mer salt.

                      Mvh.

                      Ola
                      Mvh. Ola
                      Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                      Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                      Kommentar

                      • Rexon@
                        • August 2002
                        • 578

                        #12
                        Tack så mycket :-)Det var tredje dagen med medicin idag och jag tycker redan att alla fiskarna verkar vara friska. Det står på medicinen att man sa ge medicin dag 1, 2, 3 & 6.. så nu antar jag att jag ska pausa med medicin och ge sista gången på söndag.

                        Kommentar

                        • Rexon@
                          • August 2002
                          • 578

                          #13
                          Alltså.. ja, nu verkar det som om alla mina fiskar blivit av med vita pricksjukan.. kan ialal fall inte se en enda prick! men, min svärdbärarhane äter ingenting.. eller, han spottar ut den mat han tar i munnen..
                          Sedan så har hans stjärtfena lixom blivit lite blek, och den har blivit blekare under dagen... vad kan det vara för fel?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...