Sytrådsliknande avföring! Hjälp fort!!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    Sytrådsliknande avföring! Hjälp fort!!!!!!

    Hej!
    Jag har en guppy som på senare tid har fått tunn åch sytrådsliknande avföring. Fisken äter bara lite grann då och då, kan inte längre konkurrera om maten med de andra fiskarna. Den har alltså också avmagrat. Är den här sjukdomen smittsam, el. kan jag flytta fisken till ett annat, lugnare kar. Vad bör man medicinera med?

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg
  • orvil
    • January 2003
    • 69

    #2
    någon form av parasit antagligen, jag brukar ha i något som heter Uni Cell från HS-products brukar funka, har 1 guppy hane i en glassburk 1 1/2 liters med en syresten,brukar ta 1L akvarievatten i med fisken en droppe av nämnda medel,kanske i med lite ektozon,låt stå 1 dygn,sedan tömmer jag ut 1dl och byter mot vanligt rent vatten några dagar ,e den inte frisk då får man prova något annat
    //Dennis

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      Hjälp!!!
      Den tredje har drabbats, 2 har dött!!!
      Jag vet inte vad jag ska göra så jag hällde i 1/2 tesked salt. Denna gången är det en liten hane, men mina 3 gravida honor är friska!!!

      Mvh Malawi´n
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • malawi´n
        • August 2003
        • 1643

        #4
        Hm...
        Bör jag isolera hanen, så att den inte smittar resten av fiskarna. Kan man ha den i en 10 liters hink under tiden, med luftpump, uppvärmt vatten men dock ingen värmare, utan byter ganska ofta med tempererat vatten, vilket jag har förstått fungerar om man bara kör med vattenberedningspreparat...

        Mvh Malawi´n
        Björn Forsberg

        Kommentar

        • DaMaster
          • January 2004
          • 8

          #5
          du har troligt viss fått antagligen tarm flagellater eller så har du fått gälmask vänd dig till en butik eller klubb som har tillgång till ett bra microskop 400x eller mer måste det vara för att man ska kunna se flagellaterna i den vita avföringen gälmask kan du se vid obduktion då man tittar på gällarna då också under microskop

          Kommentar

          Arbetssätt...