Regnbågsfisk med stort sår.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Liten
    • November 2003
    • 24

    Regnbågsfisk med stort sår.

    Hej!

    Har några Boesman´s regnbågsfiskar och den ena har fått ett stort "köttigt" sår på sidan. Först trodde jag att han hade skrapat i något, men det blir inte bättre (inte heller sämre). Här om dagen tyckte jag mej se att han blev hackad på så jag flyttade den till en mindre tank (vilket jag antagligen skulle ha gjort fån första början). Fisken är hur pigg som helst och äter som vanligt, nu till frågan. Finns det nåt hopp för denna eller bör den avlivas? Och i så fall hur?
    Tacksam för svar, mvh Tessan
  • Ulla
    • April 2002
    • 1163

    #2
    Det är tydligen inte ovanligt att regnbågsfiskar får sår på kroppen. Jag har själv haft det på 2 boesemani och en Melanotaea Trifasciata.
    Behandlade med Myxazin säkert en månad, såren blev inte större, men läkte inte heller. Fiskarna uppförde sig normalt trots såren. Men alla dog till slut.
    Du kan ju testa med medicinering, men om det hjälper vet jag inte...

    När jag har avlivat så pass stora fiskar som boesemani så har jag skurit nacken av dem, låter rått men går väldigt fort.

    Det finns ju narkosmedel för fiskar. Det kan man använda till att avliva fiskar med, men det är receptbelagt. Vet inte namn på preparatet.
    Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

    Kommentar

    • Liten
      • November 2003
      • 24

      #3
      Tack så mycket för hjälpen, Ulla!

      Jag antar att det lutar åt avlivning. Har medicinerat ett tag, men den blir som sagt inte bättre.
      Tråkigt, men kanske bättre än att den lider (vilket den nog gör).

      Återigen tack, mvh Tessan

      Kommentar

      • Qwerty
        • December 2003
        • 526

        #4
        avliva den inte kolla hur longt den klarar innan den dör? vem den kan klara
        363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

        Kommentar

        • Peter_F
          • October 2003
          • 693

          #5
          Citat:"avliva den inte kolla hur longt den klarar innan den dör?"

          Tycker inte att du har en vidare human inställning till skadade djur. Även om fisken "fortfarande rör på sig", så behöver det inte betyda att den stormtrivs Ingen bättring efter 1-2 veckor så är chansen liten om det är en såpass omfattande skada.
          "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
          Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

          Kommentar

          Arbetssätt...