Apistogrammor kan ej stänga munnen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pi
    • January 2004
    • 57

    Apistogrammor kan ej stänga munnen

    Hej! Jag har två Apistogramma-par. (Viejitta o Nijsseni) Båda är ganska nyköpta till ett sedan 1 månad nystartat akvarie, 300 l.
    Först blev den mest nyköpta hanen sjuk och sedan den andra. Det ser ut som om de inte kan stänga munnen!!! De andas möjligen lite hastigare än vanligt men ganska normalt. De är inte uppe vid ytan men blir stående lodrätt med munnen uppåt ibland. I en akvarieaffär trodde de att det kunde vara gälparasiter så jag köpte medicin och flyttade de två fiskarna till ett litet akvarie och gav dem medicin. Den som blev först sjuk ligger nu på botten ibland så det var nog ej rätt.
    Jag har aldrig sett dem slåss. Jag har lite nitit o nitrat i vattnet i stora akvariet som jag försöker få bort. Det är ett sällskapsakvarie m många andra arter. Ingen annan sort har fått detta.
    De äter inte så det är väl kört.
    Någon som har en aning vad det kan vara?
    300 l Sällskaps
    12 l Räkor
  • pi
    • January 2004
    • 57

    #2
    Nu har detta hänt igen.

    Jag har haft lite otur så jag hade bara min Apistogramma Viejtta hona kvar. Hon har mått bra ett längre tag och jag har funderat på att köpa en hane senast idag.

    Nu upptäckte jag att honan har "öppna munnen sjukan". Eftersom jag inte vet vad jag ska göra kommer hon att dö.
    Finns det någon som vet?

    Mina vattenvärden är bra.
    300 l Sällskaps
    12 l Räkor

    Kommentar

    Arbetssätt...