Mollyns ögon ploppar ut!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • piglet_79
    • September 2003
    • 16

    Mollyns ögon ploppar ut!!!!

    Hejsan

    såg att minena molly hade ett för stort öga....dan efter som var andra likadant...sen började hon svälla upp som bara den..
    jag gick till min djuraffär å dem sa att jag skulle spola ner henne snabbast möjligt..*snyft*
    han sa att det smittar som bara den..
    men vad var de för sjukdom??
    man man medecinera den??
    mina andra fiskar har jag inte sett nåt konstigt på ännu....
    hur långt efter märker jag om nån är smittat?
    när kan jag pusta ut?

    Kram
  • kampfisken
    • September 2003
    • 666

    #2
    Hej. Tyvärr kan jag nog inte svara på dina frågor, men jag tycker det var väldigt ansvarslöst av din djuraffär att säga åt dig att spola ner fisken (vilket är den sämsta "avlivningsmetoden" av alla då fisken skulle lida oerhört). Väldigt klantigt att säga att det smittar utan att informera dig om vad det är för sjukdom och om den går att medicinera (vilket troligtvis försäljaren själv inte visste men nonchalerade det hela med att hålla en mask av påhittad kunskap), mycket oprofessionellt att dessutom inte informerde dig om hur du ser om dina andra fiskar är smittade.

    Verkade det som om fiskens ögon gradvis löstes upp? Sjukdomen buksot gör så att de inre organen (magsäck och tarmpaketet) gradvis löses upp med följden att fisken sväller upp kraftigt och så småningom dör då buken är fylld med upplösta inre organ. Dock tror jag inte att din stackars lilla firre har råkat ut för det. Ett förslag är att du, förutom att söka här på zoopet, även söker efter fisksjukdommar på Internet (tex. Goggle eller hur det nu stavas). Önskar dig lycka till och hoppas att inte dina andra fiskar har blivit smittade!
    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

    Kommentar

    • Millie
      • August 2003
      • 293

      #3
      Låter inte alls bra det där, men det är inte säkert att hoppet är ute för din molly! Det finns en sjukdom som på engelska heter "pop-eye", och om fiskarna får den sväller ena eller båda ögonen upp och det ser ut som att de ska explodera vilken sekund som helst. Jag råkade ut för det en gång, en liten platy fick ett uppsvällt öga, det såg ut som det hade växt ut ett mosteröga på den! Verkligen hemskt! Men när jag letade på nätet hittade jag råd om denna sjukdom och där stod att den INTE behövde vara dödlig för fisken. Tyvärr har jag inte kvar länken till just den sidan.

      I alla fall hade jag min lilla platy i ett karantänsakvarium rätt länge, ca en månad, och hon fick en dubbel behandling med Furanol. Vet inte om det var medicinen som hjälpte, men i alla fall blev hon efter lång tid långsamt bättre och till slut helt frisk. Numera är hon en storväxt platy med helt normala ögon och har dessutom blivit mamma många gånger till mängder av yngel.

      Sjukdomen pop-eye är vad jag vet inte samma sak som buksot, men det är i alla fall också en sorts stressjukdom som fiskar kan få om vattenvärdena är för dåliga. Min platy blev sjuk när jag hade åkt ifrån akvariet en vecka under en sommar. Olyckligtvis blev det väldigt varmt, så att temperaturen i vattnet steg och då passade pumpen i mitt 180-liters akvarium på att gå sönder. Rätt stressande för fiskarna... När jag kom hem såg ändå fiskarna ok ut, men inom ett par veckor dog ett antal regnbågsfiskar och så fick den här platyn sitt uppsvällda öga.

      Min platy fortsatte under hela tiden hon var sjuk att äta ordentligt och såg hela tiden rätt pigg ut, trots det hemska ögat. Så länge läget är sådant tycker jag att man kan ha tålamod och se om inte sjukdomen går över. Men om inte fisken vill äta, och om den verkar må väldigt dåligt, då är nog det mest barmhärtiga att avliva den.

      Hoppas att du kan ha någon nytta av mina råd, och lycka till med din lilla molly!

      Kommentar

      Arbetssätt...