Vita-pricksjukan på min Skalare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ainika
    • January 2004
    • 7

    Vita-pricksjukan på min Skalare?

    Hej!
    En av mina fyra Skalarer har fått små vita prickar på skjärtfenan och på ena bröstfenan. Jag upptäckte det redan för ca tre veckor sedan. Jag har läst att Vita-pricksjukan sprids snabbt, men den har inte spridit sig till de andra fiskarna och inte har den sjuka fisken visat försämringstecken heller på dessa tre veckor. Vad har hänt med fisken? Vad kan det annars vara för sjukdom?
    mvh orolig Ainika
  • pappa-jonas
    • March 2003
    • 91

    #2
    Det är inte ovanligt att enstaka fiskar drabbas. Ibland kan det vara så att en fisk har sämre imunförsvar än andra. Det kan oxå vara så oftast i akvarier med flera arter att inte alla fiskar har samma trivseltemperatur. detta kan medföra att en del klarar sig bra och andra mindre bra.

    Det är nog klokast att behandla dem ändå. Exempelvis med Protozin.

    Mvh Jonas
    " Aldrig husvagn "

    Kommentar

    • Qwerty
      • December 2003
      • 526

      #3
      men du har du köpt fiskarna nyligen för jag köpte mina pracktbotia då var mitt akvarievatten för kallt när jag släppte ner dom den ena fick vita prickar på direkten tror nog du ahr vita prick sjukan den är lätt at bota så det finns medicin att köta som du vet
      363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

      Kommentar

      • Ainika
        • January 2004
        • 7

        #4
        Tack för svaret!
        Jag har 28 grader i akvariet och har bara 4 Skalarer och 2 Ancistrus-malar, så jag tror inte att temperaturen kan vara något problem. Jag har hört att om någon av fiskarna har Vita-pricksjukan sprids det genast till alla fiskar i akvariet eftersom det är så smitsamt... Är det möjligt då att en fisk som har pricksjukan kan bära det så länge utan att smitta de andra och samtidigt bete sig som helt frisk? Prickarna på den sjuka fisken sprids också väldigt långsamt, ett tag såg det även lite bättre ut, men nu har det blivit fler prickar igen. Men det rör sig om bara ca 10 prickar.

        Kommentar

        • Ainika
          • January 2004
          • 7

          #5
          Jag köpte mina Skalarer för ca en och en halv månad sedan och inget hände på flera veckor. De såg ut att anpassa sig väldigt bra. De är köpta från en uppodlare (som aldrig har haft problem med sjukdomar)så jag tror att man kan utesluta att det kommer från hans fiskar. Hade däremot problem för några månader sedan när 6st Skalarer dog. Det kom jag fram till att det berodde på dålig transport och sjukdomen såg helt annorlunda ut.

          Kommentar

          • pappa-jonas
            • March 2003
            • 91

            #6
            Hej !

            Allt som oftast är det så att det som orsakar att fiskar blir sjuka är att fiskarna är stressade eller att vattenvärdena inte är bra.
            Stress kan orsakas av allt möjligt. Även sånt vi inte ser när vi tittar in.

            Mycket av det som orsakar sjukdomar hos fiskar både i form av bakterier eller svamp finns alltid i akvarievattnet. En frisk välmående fisk drabbas inte utan orsak. Fiskar kan stressa varandra vid lek. Rangordning m.m.

            Fiskens slemskydd kan ha tagit skada vi ex. håvning eller dyl.
            Medicinera du och glöm inte att tillföra lite vitaminer. Det påskyndar
            tillfrisknandet. Om du har kol i pumpen bör du avlägsna detta under medicinerinen.

            Tyvärr är det ju så att om man medicinerar försvinner även de goda bakterierna. Detta kan leda till att man får obalans med nitriter efteråt.

            Mvh Jonas.
            " Aldrig husvagn "

            Kommentar

            • Ainika
              • January 2004
              • 7

              #7
              Är medicinering den enda utvägen? Kan sjukdomen försvinna av sig själv om förhållandena förbättras? Vad händer om det inte är Vita pricksjukan och man ändå medicinerar mot den? Kan t ex någon typ av svamp se likadan ut som pricksjukan? Om man nu är osäker vad det är för sjukdom, är det inte kanske bättre att köra med salt först? Har hört att man kan använda vanligt salt utan jod. Stämmer det?
              Jag undrar också hur noga man ska vara med AquaSafe eller andra liknande medel.

              Kommentar

              Arbetssätt...