Panik!!! Operera fisk???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elana
    • April 2003
    • 239

    Panik!!! Operera fisk???

    Hejsan!
    Min papegojciklid har för någon månad sedan fått in en svart sticka i sin "näsborre", men den satt hela tiden på samma ställe och verkade inte vara något större problem. Idag så såg jag dock att den har förflyttat sig uppåt och dels orsakat ett sår ( inuti näsborren ) och dels vänt på sig...
    Vad ska jag göra... den kan inte sitta kvar längre för den kommer säkert att orsaka ännu mera skador. Kan vetrinärer operera fiskar??? Är det någon som vet om man kan göra det själv? Det behövs nog något lugnande för fisken lär ju inte sitta still om man ska pilla på hans huvud.
    Han måste bara bli bra igen....
    Snälla är det någon som vet vad man kan göra...
    Mvh
    Elana
    Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.
  • Qwerty
    • December 2003
    • 526

    #2
    avliva fisken tror jag är det bästa :*(
    363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

    Kommentar

    • Elana
      • April 2003
      • 239

      #3
      Över min döda grav.... så länge det finns ett alternativ så är avlivning inget att ens tänka på... han är mera värd än så faktiskt.
      Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

      Kommentar

      • Qwerty
        • December 2003
        • 526

        #4
        men du det kan nog bli svårt och opera men prova det för det msåta ske under vatten och ja tror inte fisken kommer må bra efter men det är upp te dig
        363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

        Kommentar

        • schizo
          • August 2003
          • 259

          #5
          Det är alltid svårt att säga vad/hur man skall gå tillväga när man inte själv ser hur det ser ut.

          Men om det faktiskt är en sticka så borde du ju själv kunna håva upp fisken och ta ut stickan med hjälp av en pincett.
          Du säger att fisken inte vill vara stilla. det har du nog rätt i så ett par blöta handdukar för att hålla fast fisken under "operationen" borde göra tricket, blöta för att inte skada slemhinnorna allt för mycket.

          Detta är dock rena spekulationer, men personligen skulle jag ifa försöka göra det själv. Annars kan du väl ringa en vetrinär i närheten och fråga.
          - 250 liter sydamerikanskt (nästan)

          Kommentar

          • coony
            • January 2004
            • 90

            #6
            den här sidan handlar visserligen om guldfisk, men det verkar som om man kan hålla i guldfisken och göra en hälsoundersökning, så kanske kan man också hålla i din fisk och pilla ut stickan??
            lycka till!!

            http://puregold.aquaria.net/pg/disease/technique/technique.html#Jo_Ann's_Fish_Physical
            Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!

            Kommentar

            • schizo
              • August 2003
              • 259

              #7
              Jag skulle vilja påstå att om man bara är försiktig och inte skadar slemhinnorna så klarar sig fisken alldeles prima ett bra tag utanför akvariet.

              ett dåligt exempel är ju t.ex. att man plockar upp lax och "mjölkar" dom på rom år efter år utan att dom tar skada och det är inte någon direkt mild behandling.

              Samma sak vid sportfiske så lossar man ju fisk från kroken utan att de skadas dödligt.
              - 250 liter sydamerikanskt (nästan)

              Kommentar

              • Elana
                • April 2003
                • 239

                #8
                Ringde till vetrinären och det visade sig att han hade opererat fiskar tidigare...
                Det lutar dock åt att den lilla stickan får sitta kvar... vetrinären sa att om den suttit ett tag bildas det brosk runt den. Huvudsaken just nu är kanske att han får vara i lugn och ro så att såret läker problemfritt.
                Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

                Kommentar

                Arbetssätt...