Svamp på guppie!!Vad göra???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    Svamp på guppie!!Vad göra???

    Hej!
    Idag är jag tittade till mina nyinköpta guppies (3 dagar gamla), märkte jag att 2 st av honorna hade fått en vit, svampaktig sak på ryggen, strax innan ryggfenan. De såg också allmänt sjuka ut...
    Jag tänkte att jag skulle medicinera i akvariumet, eftersom det troligtvis finns flera fiskar som är drabbade, även fast jag inte har sett ngt. Jag har haft en liknande sjukdom förut hos en guppie, men då försvann det utav sig själv.
    fråga 1: Jag har hällt i ca 1/2 matsked jodfritt salt i karet som är på 30-40 liter. Kommer det att ta bort sjukdomen, eller behövs det ngt mera? Jag har nämligen botat fenröta med enbart salt. (och rengöring såklart)
    fråga 2:eller bör jag ha i en medicin mot den här sjukdomen? Har hört att malar är känsliga mot koppar, så vilka medel finns det koppar i?

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg
  • Rymdis
    • December 2003
    • 67

    #2
    du kan även prova att höja temperaturen till 28 grader om du inte redan har den temperaturen, då försvann ett svampangrepp på några timmar iaf. för mig =)

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      Jo, jag höjde temperaturen senare på kvällen, så jag får se hur det går...
      Alltså, jag har hällt i 1/2 matsked salt på 30 liter, samt höjt temperaturen från 25-ca 28 grader. Får se hur det går. De åt i alla fall allt jag gav dem=)

      Mvh Malawi´n
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • malawi´n
        • August 2003
        • 1643

        #4
        En utav fiskarna dog nu=(
        Den andra ser lite friskare ut nu, men den simmar lite konstigt, men jag hoppas fortfarande på det bästa...
        Den andra fisken var egentligen döende, men när den var så dålig att de andra fiskarna försökte äta på den, så avlivade jag den snabbt, genom att krossa dess huvud=/
        Några fler tips om hur jag kan försäkra mig om min guppys överlevnad???????

        Mvh Malawi´n
        Björn Forsberg

        Kommentar

        Arbetssätt...