Medicinering "Hjälp"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fveduk
    • November 2003
    • 127

    Medicinering "Hjälp"

    Jag har hafft 2 svarta kuhlis som har hafft vita prick. Nu har ena blivit frisk men inte den andra :/. Jag medicinerar med protozin, halv dos därför att kuhlis är fjälllösa.
    Jag har medicinerat dag 1,2,3,6. Och är inne på dag 6 nu. MEN ena fisken är fortfarande sjuk. Ska jag medicinera en gång till. Och ska jag då filtrera bort medicinen före den andra medicineringen, med aktift kol???
    Hmmm hur länge ska jag då vänta till att börja med den andra medicineringen.

    Har 27-28C i akvariet
    //Fveduk
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Jag skulle avlkiva den sjuka och hoppas att den inte hunnit smitta den "friska" en andra gång. Kanske dags att ställa dig frågan hur mycket du medecinen kostar kontra ålen? I stället för att lägga mer pengar på medicin kanske du kunde köpa fiskar för pengarna.
    MVH
    magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Qwerty
      • December 2003
      • 526

      #3
      forsätt en sak till en sån där dos
      363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

      Kommentar

      • fveduk
        • November 2003
        • 127

        #4
        Hmm det är juh också ett sätt. Men finns inte parasiterna lix kvar i gruset då?
        //Fveduk

        Kommentar

        • fveduk
          • November 2003
          • 127

          #5
          Om jag nu plockar bort den sjuka fisken. Ska jag då sluta medicinera och filtrera bort medicinen med aktivt kol?
          //Fveduk

          Kommentar

          • fveduk
            • November 2003
            • 127

            #6
            Hallå nån snälla
            //Fveduk

            Kommentar

            • ÅsaF
              • April 2003
              • 79

              #7
              Om du har ett extra akvarium så bör du flytta dit den sjuka malen och påbörja en ny behandling. Byt ut hälften av vattnet i det andra akvariet och medicinera halva dosen eftersom det kan finnas parasiter kvar i vattnet.

              Den medicin som jag hade mot vita prick var så att först behandlade man i några dagar och sen var det uppehåll några dagar och slutligen behandlade man ett par dagar igen för att få bort de återstående parasiterna. Verkar dock som du har en annan medicin men kolla i bruksanvisningen om det står nåt där hur du ska göra om parasiterna fortfarande finns kvar efter avslutad behandling och hur du ska göra då.

              Kommentar

              • ÅsaF
                • April 2003
                • 79

                #8
                Om du har ett extra akvarium så bör du flytta dit den sjuka malen och påbörja en ny behandling. Byt ut hälften av vattnet i det andra akvariet och medicinera halva dosen eftersom det kan finnas parasiter kvar i vattnet.

                Den medicin som jag hade mot vita prick var så att först behandlade man i några dagar och sen var det uppehåll några dagar och slutligen behandlade man ett par dagar igen för att få bort de återstående parasiterna. Verkar dock som du har en annan medicin men kolla i bruksanvisningen om det står nåt där hur du ska göra om parasiterna fortfarande finns kvar efter avslutad behandling och hur du ska göra då.

                Kommentar

                • ÅsaF
                  • April 2003
                  • 79

                  #9
                  Hoppsan, var inte meningen att det skulle bli två lika inlägg.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...