Är det idé att försöka rädda fisk med fenröta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Magda
    • January 2004
    • 8

    Är det idé att försöka rädda fisk med fenröta?

    Jag fick för ca en vecka sedan några fiskar av en kompis till min son (eller hans mamma rättare sagt, hon hade tröttnat på att sköta dem). Det var bla 1 Dalmartinermolly och 3 Sorgmanteltetror och några till. Mollyn betedde sig redan från början lite mysko (bla hade den en konstig missbildning av ryggen så den var krokig) och hade en vitaktig beläggning på svansen . Fenröta inser jag nu, lite sent. Den har hållit sig undan ett par dagar och eftersom vattnet i mitt akvarium är lite grumlat (det får jag hjälp med i en annan tråd) så har jag inte kunnat hålla koll på den (har inte sett den helt enkelt). Imorse fick jag ta bort den för den hade blivit mycket sämre.
    Nu har tyvärr en av Sorgmanteltetrorna fått en liknande beläggning på svansen och fenan börjar fransa upp sig lite. Den är dock pigg och glad och verkar inte sjuk i sitt beteende.

    1. Är det någon idé att rädda den eller ska jag ta bort den snarast för att förhindra ytterligare smittospridning? Jag är så rädd om mina 2 Guldgurami och vill inte att något ska hända dem. (Skulle jag ha tänkt på innan jag släppte i sjuka fiskar i mitt akvarium, yes, jag vet det nu.)

    2. Jag lägger den i ett litet kar med saltat akvarievatten i avvaktan på svar från er, finns det något annat jag kan göra?

    3. Ska jag salta i 155L-karet för att om möjligt hjälpa de andra på traven lite?
    Ett favoritforum för varje favoritämne är livsnödvändigt:
    www.foraldrar.com
    www.alltomtradgard.se
    *nytt* www.zoopet.com
    (saknas bara ett forum för islandshästlovers)
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    #2
    Jag hade ett ganska svårt fall med fenröta på en ciklid för ett tag sedan. Kunde inte medicinera i stora karet, och inte fånga in den och medicinera ngn annan stans. Så jag hällde i relativt lite salt i karet på 200 l, ganska en halv matsked. Jag upptäckte efter ett par dagar att den var helt frisk. Så den kommer nog att klara sig bra där du har satt den, men du kan ju alltid hälla i lite grann som motverkar stress, ex biotopol.

    Mvh malawi´n
    Björn Forsberg

    Kommentar

    • sune
      • May 2003
      • 137

      #3
      klart du ska rädda den, försöka åtminstonne. Smittan finns ju redan i akvariet så du måste ändå medicinera för att undvika så att fler får det. Medlet köper du på närmsta zoo affär. Kommer ej ihåg vad medlet heter (har mitt fortfartande nedpackat efter flytten)men dom i affären vet.
      MVH

      Susanne

      Kommentar

      • Magda
        • January 2004
        • 8

        #4
        Haha, trodde att jag kunde fånga den, men den är ju snabb som en iller. Så den får vara kvar i akvariet tills vidare. Har saltat lite grann och avvaktar tills jag ser om det blir någon förändring.

        Tack för svaren!
        Ett favoritforum för varje favoritämne är livsnödvändigt:
        www.foraldrar.com
        www.alltomtradgard.se
        *nytt* www.zoopet.com
        (saknas bara ett forum för islandshästlovers)

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Är det skonsammast att avliva den.
          Tex. sera baktopur eller motsvarande ska hjälpa, men vattenvärdena ska vara bra före behandlingen, Fenrötas främsta orsak är sk*tigt vatten.
          Fenröta är en svaghetsjukdom, bakterier finns i alla akvarier men friska fiskar angrips inte.

          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Poseidon
            • February 2003
            • 1255

            #6
            Där håller jag nog med kramfors om att i skitiga akvariemiljöer försvagas vissa firrar å insjuknar.

            Hur ofta byter du vatten, du vet att det ä svårt att hålla rätt balans i ett mindre kar än i ett stort kar...Och om man har för många fiskar å ett inte allt för bra filter är det näst intill omöjligt...

            Visst går det att ha ett överbefolkat akvarie men då måste man byta vatten varannan dag (20-30%) å ha koll på nitrittoppar!!


            Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
            Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

            Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
            www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

            Kommentar

            • Linn.c
              • July 2003
              • 128

              #7
              Det är klart att det är värt att försöka rädda dom! Jag har botat mina platys när dom hade det. Kommer dock inte ihåg vad medicinen hette.

              Hälsningar
              Linn
              Besök gärna min zoon:

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=144349

              Kommentar

              • Bubblan89
                • November 2002
                • 1220

                #8
                Hej!
                Jag tycker att du ska köpa medicin och ta i den i akvariet, så de fiskarna som än inte har fått fenröta inte blir sjuka!
                Mvh/Sarah

                Kommentar

                • Magda
                  • January 2004
                  • 8

                  #9
                  Tack för svar, jag tror inte att jag har överbefolkat, 14 småfiskar på 155 liter kan knappast vara för mycket. Snarare för lite med tanke på hur svårt det är att få bakteriefloran att funka (plus att jag varit lite nitisk i rengöringen av pump och botten möjligtvis :-)). Fisken är ok fortfarande, är piggelin och jagar undan de andra tetrorna från maten så han (?) verkar inte lida direkt. Och ingen av de andra är dåliga så jag avvaktar ett tag.
                  (Och vattnet är kristallklart! Hurra! plus att jag har bra vattenvärden kan jag tillägga så att ingen behöver tala om att klart vatten inte är lika med bra vatten)
                  Ett favoritforum för varje favoritämne är livsnödvändigt:
                  www.foraldrar.com
                  www.alltomtradgard.se
                  *nytt* www.zoopet.com
                  (saknas bara ett forum för islandshästlovers)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...