Troligtvis ett problem?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiskpinnen
    • January 2004
    • 89

    Troligtvis ett problem?

    Idag beter mina fiskar sig lite konstigt. Alla andas precis som de hyperventilerar, alltså de gapar och stänger, gapar och stänger...
  • dolken
    • February 2003
    • 605

    #2
    prova vattenbytte och ge mer syre det kanske funkar.
    inget akvarium längre har inte råd längre....

    Kommentar

    • Fiskpinnen
      • January 2004
      • 89

      #3
      Håller på att slamsuga, det behövdes. Ska nog byta uppemot 40%.
      Bytte för 2 veckor sedan ca 30% då. är 40% förmycket?

      Kommentar

      • dolken
        • February 2003
        • 605

        #4
        nej! men sätt lite grovsalt också 4-5tsk
        inget akvarium längre har inte råd längre....

        Kommentar

        • davide
          • February 2003
          • 1093

          #5
          jag byter 50% per vecka i mina kar.
          MVH David
          www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

          Kommentar

          • AndreasN
            • July 2003
            • 2732

            #6
            dolken: hur kan du säga hur mycket salt han ska tillsätta utan att veta hur stort akvariet är och vilka fiskar som finns i?

            Mer syre får man genom vattenbyten och att rikta pumpens utblås mot ytan. Det kan också vara nitrit i vattnet som angriper gälarna så de inte får luft. Skaffa ett nitrittest eller ta med en skvätt vatten till akvariebutiken.
            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

            Kommentar

            • Fiskpinnen
              • January 2004
              • 89

              #7
              dolken: Menar du vanlig grovsalt man köper i en mataffär? Köpte faktiskt falksalt idag. Vilken effekt har det?

              davide: Är det bra att byta vatten "för ofta". Jag har nyss skaffat akvarium och har tänkt byta en tredjedel varannan vecka. Är det för lite. Jag har ett 200L kar med ca 20 fiskar i olika storlekar. Ganska mycket växter har jag också. Jag kan tilläga att jag slamsuger varje vattenbyte.

              Kommentar

              • dolken
                • February 2003
                • 605

                #8
                saltet måste vara utan jod typ havssalt! bytt 55liter av 200liter var tredje dag stor rengörning en gång i mån.Att göra vattenbyta kan vara väldigt olika från person till person hur man tycker och sen beror det på vad det är för fiskar om dom är känslig för vattenbyte eller ej.mitt 112liter byter jag 40liter var tredje dag innerfiltret rengör jag varannan dag tar 5min.OBS! till sätt lite aqutan vid varje vatten byte du behöver inte stoppa exakt lika mycket som det står på flaskan sätt hälften.1msk salt till 60liter men man får ej stoppa salt om man har exempelvis pansarmalar dom tål inte saltet.ge bara så pass mycket mat som dom äter upp på 1min.mat som sjunker till botten är rena godiset för alger sen blir det nitriter.
                inget akvarium längre har inte råd längre....

                Kommentar

                • dolken
                  • February 2003
                  • 605

                  #9
                  sa fel. stor rengörning räcker att man gör 2ggr per år.sug botten varannan dag så blir det mindre att göra sen.om några fiskar ynglar så sug ej botten sätt på myggnätt på innerfiltren eller nylonsockor då fastnar ej ynglen i pumpen. mvh Fredrik
                  inget akvarium längre har inte råd längre....

                  Kommentar

                  • dolken
                    • February 2003
                    • 605

                    #10
                    andreas! jag missade det tänkte mig ej för
                    inget akvarium längre har inte råd längre....

                    Kommentar

                    • Fiskpinnen
                      • January 2004
                      • 89

                      #11
                      Bytte caa 40% vatten igår, och nu idag när man går upp så ser man att det är likadant. Många av fiskarna liger vid ytan och kippar efter luft? Vad ska man göra? Jag har en Eheim Ecco ytterfilter i ett 200liters akvarie. 20 fiskar och ganska mycket växter. Ska jag behöva köpa en extra syrepump och köra med.

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        När fiskarna har varit utsatt för höga nitrit/ammoniakvärden eller väldigt fel pH < 5,5 > 9,0 då kan gällamellerna skadas obotligt.
                        Fel syre/koldioxidbalans, fel gödning, koppar/klor i vattnet kan också ge samma symtom.
                        Jag bara nämner det för att förbigås, det har debatterats tidigare.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • AndreasN
                          • July 2003
                          • 2732

                          #13
                          dolket: Det e lugnt, alla gör fel ibland, även jag.

                          Sköter man sitt akvarie så finns det ingen anledning att någonsin storstäda.
                          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                          Kommentar

                          Arbetssätt...