Alltid rätt att medicinera?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • p
    • February 2003
    • 49

    Alltid rätt att medicinera?

    Flera av mina kardinaltetror har fått följande sjukdomstecken: enstaka vita prickar ca 2 mm stora (max 2 st per fisk), flera genomskinliga blåsor samt skadade fenor, normala färger. Jag har förgäves försökt att medicinera med hjälp av Protozin i ett sjukhuskar då jag fått information att det eventuellt rör sig om vita prick. Idag är sista dagen för medicineringen och 3 av 4 av patienterna har dött.

    Protozin används mot vita prick, svamp, neonsjukan, velvet & costiasis. Jag har varit väldigt noga med temperatur, dosering etc då jag vet att kardinalen är känslig för överdosering. Är det verkligen vita prick? Mina praktbotior som sägs vara känsliga mot vita prick har inte visat tecken på sjukdomen. Några av mina diskusar har haft enstaka mindre vita prickar på kropp och fenor. Dessa har dock inte ökat i antal och har kommit och försvunnit varför jag inte vågat medicinera pga av riskerna av ökad stress och risk för överdosering.

    Jag skulle verkligen uppskatta hjälp. Är det vita prick? Är det alltid rätt att medicinera så fort som möjligt?

    Tack
  • dolken
    • February 2003
    • 605

    #2
    prova baktupur och fishamin"vitaminer" mot bakterie sjukdomar som fenröta vita prick o.s.v
    inget akvarium längre har inte råd längre....

    Kommentar

    • p
      • February 2003
      • 49

      #3
      Tack för tipset, angriper vita pricken fenorna också eller kan det vara fenröta???

      Kommentar

      • dolken
        • February 2003
        • 605

        #4
        har fenorna en vitaktig kant? baktupur hjälper mot bakteriela sjukdomar och efter som din tidigar medicin inte fungerade så kanske denna funkar.om fenorna har en vit kant så ska de va fenröta om det är vitt lud på fisken då är det svamp den kan ha både och.
        Bakteriell fenröta
        Symptom: Mycket smittsam sjukdom som ofta orsakas av dålig miljö i akvariet. Först uppträder en blek beläggning längst ute på fenorna, denna bleka beläggning sprider sig sedan allteftersom fenorna fräts bort.
        Åtgärd: Använd en akvariefiskmedicin som innehåller Nifurpirinol (Nitrofuradantin, Furazolidone). Tillsätt grovsalt. Höj vattenkvalitén.

        Lernaea
        Svamp (t.ex. Saprolegnia)
        Symptom: Drabbar ofta fiskar som skadats fysiskt eller är i dålig kondition. Angripna fiskar får bomullsliknande (som blir mörkare och mörkare) beläggningar eller utväxter på kroppen. Ej speciellt smittsamt, sjuka fiskar kan plockas upp och medicineras i karantänsakvarium.
        Åtgärd: Det finns mycket effektiva mediciner i akvarieaffärerna. Höj temperaturen något och tillsätt grovsalt.



        inget akvarium längre har inte råd längre....

        Kommentar

        • gugges
          • May 2003
          • 893

          #5
          Har hört/läst att temperaturen måste vara över 26 grader, men varför? finns det nått som dör då eller?
          Guardians Of Catfish - www.goc.se

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Lite högre temp 2 g får parasiten att utvecklas snabbare och fiskarnas immunförsvar aktiveras ytterligare genom temp höjningen.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • p
              • February 2003
              • 49

              #7
              Nu har även den fjärde kardinalen dött

              Fenorna har ingen vitaktig kant, och de har ingen vitaktig ludd så jag tror inte det är svamp. Det mest framträdande är <u>genomskinliga blåsor</u> och enstaka större vita prickar samt trasiga fenor???

              Ska åka till min zoo affär i Göteborg imorgon och prova baktupur och fishamin om det skulle uppstå igen. De resterande 5 karinalerna mår utmärkt och jag hoppas att de snart kan få sällskap av nya kompisar.

              Någon som kan ge en definitiv diagnos angående vilken sjukdom det kan röra sig om?

              Tack för hjälpen!

              Kommentar

              • dolken
                • February 2003
                • 605

                #8
                Svamp (t.ex. Saprolegnia)
                Symptom: Drabbar ofta fiskar som skadats fysiskt eller är i dålig kondition. Angripna fiskar får bomullsliknande (som blir mörkare och mörkare) beläggningar eller utväxter på kroppen. Ej speciellt smittsamt, sjuka fiskar kan plockas upp och medicineras i karantänsakvarium.Olika sjukdomar

                Nedan följer en kort sammanställning av några av de vanligaste smittsamma sjukdomar som fiskar kan drabbas av.


                Om en fisk har ”vita pricksjukan” hittar man i regel prickar över hela kroppen, men speciellt anhopat på och vid fenorna. Något som man tydligt ser på dessa malar. Foto Mary Bailey.
                Vita pricksjukan (Ichthyophthirius multifilis).
                Symptom: Små (0,03-1,5 mm) vita prickar spridda över kroppen (flest på och vid fenorna). Vita pricksjukan orsakas av en encellig parasit och är en ganska vanlig, dödlig och mycket smittsam sjukdom.
                Åtgärd: Lättbotad sjukdom. Det finns mycket effektiva mediciner i akvarieaffärerna. Vattentemperaturen skall ej understiga 26°C vid medicinering.

                Sammetssjuka (Oodinium).
                Symptom: Kallas även sammetssjukan och orsakas av en encellig flagellat. Fiskarna har en grå eller gulaktig sammets(damm)-liknande beläggning (små prickar som sitter mycket tätt).
                Åtgärd: Det finns mycket effektiva mediciner i akvarieaffärerna. Vattentemperaturen skall ej understiga 26°C vid medicinering. Tillsätt gärna också 5 ml grovsalt per 100 liter akvarievatten. Kan också behandlas genom att man mörklägger akvariet helt under några dagar.


                Gurami med Costia, något som man ser genom att den har en mjökaktig grå hinna över ryggen. Den visar också andra tecken på att vara sjuk genom att den vilar på bottnen. Foto Mary Bailey.
                Hudgrumling (Costia, Trichodina och Chilodonella).
                Symptom: Angrepp av hudgrumlare yttrar sig i en tunn mjölkaktig grå hinna på kroppen. Kraftiga angrepp orsakar blodsprängda och rodnande ställen på kroppen. Ofta stryker sig fiskarna mot stenar och grus och har fenorna hopfällda.
                Åtgärd: Kan behandlas med de flesta vita prick-preparat, men längre behandling krävs. Vattentemperaturen skall ej understiga 26°C vid medicinering. Tillsätt också gärna 5 ml grovsalt per 100 liter akvarievatten.

                Svamp (t.ex. Saprolegnia)
                Symptom: Drabbar ofta fiskar som skadats fysiskt eller är i dålig kondition. Angripna fiskar får bomullsliknande (som blir mörkare och mörkare) beläggningar eller utväxter på kroppen. Ej speciellt smittsamt, sjuka fiskar kan plockas upp och medicineras i karantänsakvarium.
                Åtgärd: Det finns mycket effektiva mediciner i akvarieaffärerna. Höj temperaturen något och tillsätt grovsalt.

                Mun"svamp" (bakteriell infektion orsakad av Flexibacter columnaris)
                Symptom: Gråvita bomullsliknande fläckar på huvud (speciellt vid munnen), kropp och fenor. Fläckarna övergår så småningom i platta bölder. Sjukdomen är mycket smittsam och kan på några dagar slå ut ett helt fiskbestånd.
                Åtgärd: Använd en akvariefiskmedicin som innehåller Nifurpirinol (Nitrofuradantin, Furazolidone), öka genomluftningen i akvariet. Tillsätt grovsalt. Isolera infekterade fiskar i ett karantänsakvarium och behandla dem. Låt dem aldrig gå kvar i huvudakvariet med friska fiskar


                Åtgärd: Det finns mycket effektiva mediciner i akvarieaffärerna. Höj temperaturen något och tillsätt grovsalt.

                inget akvarium längre har inte råd längre....

                Kommentar

                • dolken
                  • February 2003
                  • 605

                  #9
                  ett tips är att ta den döda fisken till zooaffärn och be dom säga vad det är.
                  inget akvarium längre har inte råd längre....

                  Kommentar

                  • p
                    • February 2003
                    • 49

                    #10
                    Tack för de utförliga svaren Dolken, tyvärr verkar inte symptomen överensstämma exakt med någon av dessa beskrivningar. De bortgångna patienterna är nog halvvägs ute i Göta Älv nu, men om jag drabbas av samma problem igen tar jag med mig fisken till min zooaffär.

                    På tal om salt varför bör det vara grovsalt utan jod?

                    Ha det bra!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...