Nybörjarproblem - tre döda fiskar varav en var vit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Åza
    • January 2004
    • 13

    Nybörjarproblem - tre döda fiskar varav en var vit

    på "munnen". En kampfisk som i morse var helt vit runt munnen upp mot ögonen. Vad kan det vara? Aldeles nyss hittade jag den död. Även en av våra tre pansarmalar (albino) var dör och i förrgår dog en neontetra.

    Jag har kollat nitrat och det är 0 så det verkar vara bra. Även PH och KH är bra (kanske något hög PH: 7,2)

    Snälla vänliga människor här på forumet - hjälp en nybörjare! Det är så svårt att söka efter hjälp här när jag inte vet vad jag ska söka efter!

    PS. Fiskarna har vi införskaffat i tisdags och i onsdags.
    Nygammal akvarieägare
    *********************
    "I de mörkaste vattnen går de djupaste fiskarna"
    *********************
  • imported_n/a
    • December 2003
    • 163

    #2
    munsvamp?? smittar väldigt fort. drabbade mig oxå i början.. jag medicinera med eSHa 2000 som dessutom hjälper mot andra sjukdommar. Det gick över trots att jag fick medicinera 3 gånger.

    Kommentar

    • JE
      • January 2002
      • 719

      #3
      Du skriver nitrat men du kanske menar nitrit, alla har en viss mängd nitrat i sitt akvarium annars fungerar inte den biologiska nedbrytningen i filtret så att ha 0 i nitrat är nästintill omöjligt.
      Hur länge har akvariet varit igång innan du släppte ner dina fiskar?
      pH är helt ok så det behöver du inte oroa dig för.

      Mvh Janne
      http://www.goc.se

      Kommentar

      • Åza
        • January 2004
        • 13

        #4
        Hej Janne,

        Akvariet var i gång ett par dar innan de första 3 fiskarna (neontetror) flyttade in. Jag har dock aldrig fått vattnet klart, det har varit grumligt hela tiden mer eller mindre.

        Jag har oxå försökt ha stenkoll på värdena och de har varit bra tycker jag.

        Jag har idag bytt 1/3 av vattnet (akvariet rymmer 110 liter) och tillsatt medel som jag inköpt för att få bort svamp.

        Vad beror grumligheten på tror du? Jag har nyss placerat en trärot jag inköpt i zooaffären i akvariet. Undrar om det är den som färgar vattnet?

        Tusen tack för svar

        Nygammal akvarieägare
        *********************
        "I de mörkaste vattnen går de djupaste fiskarna"
        *********************

        Kommentar

        • JE
          • January 2002
          • 719

          #5
          Grumligheten beror på att ditt filter inte är tillräckligt inkört och att din nitrifikation inte fungerar, mät nitrit (No2) igen för troligtvis är den för hög (över 1 mg/L).
          Åtgärd, byt 1/3 vatten varje dag tills vattnet blir klart och filtret börjar fungera ordentligt. För att motverka svampangrepp så tillsätt 25-30 ml salt/100 L vatten tills symptomen upphör, sluta sedan med saltet och vänj dem till ditt vanliga kranvatten.
          Ha tålamod, efter några veckor så kommer det fungera jättebra.

          Mvh Janne
          http://www.goc.se

          Kommentar

          • Åza
            • January 2004
            • 13

            #6
            Tusen tack JE!

            Nu har jag nåt att pyssla med några dagar framöver ;o)

            Tack igen!
            Nygammal akvarieägare
            *********************
            "I de mörkaste vattnen går de djupaste fiskarna"
            *********************

            Kommentar

            Arbetssätt...