Vita prick och protozin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fveduk
    • November 2003
    • 127

    Vita prick och protozin

    Jag har vitaprick sjukan och behandlar nu mina fiskar med protozin. När jag hälde ner dosen på 19 droppar i dag blev vattnet alldeles blått. Dessutom så verkar fiskarna oroliga. Är det hära nåt att oroa sig för???? Är det någon annan som använt protozin????
    //Fveduk
  • muppins
    • September 2002
    • 1629

    #2
    Jag har använt protozin ( med gott resultat ) mot vita prick.
    Den blåa färgen är inget att oroa sig för, den försvinner efter ett tag...
    /muppins


    Kommentar

    • fveduk
      • November 2003
      • 127

      #3
      Mhh det låter tryggande . Men jag använder halv dos för att jag har fjäll lösa fiskar och grönlingar "Kuhli" Tror du ändå att det fungerar??
      //Fveduk

      Kommentar

      • muppins
        • September 2002
        • 1629

        #4
        Hmmm....det vet jag inte säkert, kanske bäst att överlåta den frågan till någon som kan ge ett ordentligt svar.
        Visserligen kan jag tänka mig att full dos är mer effektiv men eftersom det står på flaskan; "halv dosering när grönlingar, botior och andra fjällösa arter är närvarande" så ger nog halv dos också effekt. Annars skulle de antagligen inte rekommendera halv dos....
        Lycka till med behandlingen i alla fall! ( om man börjar behandlingen tidigt brukar det inte vara några problem med att bli av med vita prick på några dagar )
        /muppins


        Kommentar

        • fveduk
          • November 2003
          • 127

          #5
          Hmm en fisk är ganska svårt smittad men den andra som är smittad har bara ett par prickar. Och dom andra är friska.
          //Fveduk

          Kommentar

          Arbetssätt...