kampfiskhane dog.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nina Falkestav
    • November 2002
    • 359

    kampfiskhane dog.

    Min kamphane dog i går kväll. Han hade blivit tuggad på i affären och hans fenor var trasiga,jag stoppade honom i ett karmed litet salt i och han verkade må bra till för c:a 2-3 dagar sedan. sedan fick han svamp som snabbt utvecklades och så dog han i går kväll, trots att jag medicinerat.

    Nu är frågan...Skall jag fortsätta höja medicindosen i akvariet eller stanna av? Har 4 kampfiskhonor där som jag itne vill förlora!

    Undrar oxå hur lång tid det bör gå innan jag skaffar en ny hane till honorna.

    Nina F
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Man kan inte medicinera mot fenbitare.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Nina Falkestav
      • November 2002
      • 359

      #3
      *skratt* nej det kan man inte topfrog. men det var inte jag som hade fenbitare i akvariet. Det var affären jag köpte honom av som hade stoppat honom i ett kar med svärdbärare. hos mig har han först gått ensam och sedan med sina honor, som inte verkar ha bitit på honom utan snarare hållt sig undan litet.

      Det jag medicinerade mot var svampen han fick. Därför undrar ajg fortfarande hur pass smittsam svamp är och om jag bör fortsätta höja dosen på medicin trots att de andra ( vad jag kan se) inte visar tecken på svamp.

      Undrar oxå hur lång tid det tar för ev. svamp "sporer/bakterier" i vattnet att dö och hur lång tid jag bör vänta tills jag skaffar en ny hane.
      Nina

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Du har olika svampar i ett akvarium som hjälper till att bryta ner föroreningar.
        Det är du som ska ha fiskarna i en sådan kondition att det motstår angrepp från bakterier/parasiter/svmp osv.
        En skadat fisk har man i en karantän där det inte finns bakterier/parasiter/svamp osv.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Man kan inte medicinera bort svamp ur karet. Som kramfors säger så är karet fullt med svamp du vill ha och svamp som är mindre bra. Friska fiskar blir aldrig sjuka. Sluta med medicineringen, den bara stressar fiskarna och kostar onödiga pengar. Nästa gång så försök att köpa fiskar som är i gott skick så slipper du det problemet. Egentligen så tycker jag att affärerna aldrig skall sälja sjuka/skadade fiskar.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Nina Falkestav
            • November 2002
            • 359

            #6
            ah! ok... Kansk var fånigt att köpa medicin då...Frågade på affären och läse här att man skulle/kunde göra det. menmen. Så det är fritt fram att försöka sätta ner en frisk fisk i det akvariumet nu då?

            Nina Falkestav

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Var det samma affär du köpte medicinen och fisken i ?
              Vad kostade medicinen?
              Vad kostade fisken?
              Det är ok att sätta i fiskar i karet om du inte har några synliga sjukdommar däri.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • Nina Falkestav
                • November 2002
                • 359

                #8
                nej det var itne samma affär. medicinen köpte jag på ( censurera om du känner för det Kjell) akvarielagret. Medicinen heter myxazin och kostade 88 kronor.

                Jag hade oxå i salt s, om det stod här på zoopet att man kunde/ skulle ha.

                Det hjälpte tyvärr inte dock...

                Nina

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  88kr för att försöka att rädda en fisk som kostat ca 20 kr?? Själv skulle jag aldrig göra det.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • Nina Falkestav
                    • November 2002
                    • 359

                    #10
                    *skratt* Han kostade 45, och var väääärldens fiiinaste förstår du väl!
                    Så det var han värd, även om det inte gick att rädda liten

                    Var litet rädd att de andra oxå skulle drabbas...

                    Men då är det fritt fram ( jag vet att jag är korkad, vill bara vare helt säker)

                    Nina

                    Kommentar

                    Arbetssätt...