SNÄLLA HJÄLP FORT!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nina Falkestav
    • November 2002
    • 359

    SNÄLLA HJÄLP FORT!

    Vet att det förmodligen inte är någon idé men tänkte fråga i alla fall... Har en kampfisk som jag fick från affären med söndertrasade fenor då några svärdbärare hade tuggat på honom. Satte honom i ett kar med salt och matade varje dag med vita mygglarver. Han har mått hur bra som helst till för 2-3 dagar sedan, då jag upptäckte ( i går) at han hade svamp, och mycket av det.

    Har köpt medicin och försökt medicinera, och stundvid har han verkat må bättre,han kunde simma i morse när jag åkte, fastän han gärna gömde sig, men nu kan han inte hålla balansen och ligger därför på sidan och andas... Finns det något alls man kan göra?
    Nina F
  • Solo
    • December 2003
    • 142

    #2
    Jag vet inte om det hjälper din men det hjälpte min. Tag en liten bytta, fyll den nästan till hälften med "gammalt" akvarievatten. Fyll sedan nästan fullt med kranvatten, har du vattenberedningsmedel hemma så slå i det. Se till att detta vatten är ca 4 grader kallare än det vanliga vattnet i akvariet, kallt vatten är mer syrerikt men han ska ej bli förkyld. Hjälp honom sedan att hålla sig på rätt köl, det är omständigt och tar tid, genom att mycket lätt hålla honom med fingrarna i vattnet. Ser du ingen förbättring inom ca en timme så har jag inget mer råd. Hoppas att det löser sig. Lycka till!
    Ampullariafarm i 300 & 500 liter.

    Kommentar

    • Nina Falkestav
      • November 2002
      • 359

      #3
      hej Solo! Tack för hjälpen. Jag gjorde som du sade, men tyvärr gick Dean den lille kampfisken bort alldeles nyss... Undrar fortfarande vad jag gjorde för fel?! Är kampfiskar speciallt känsliga för bte av miljö? Han had eju som sagten söndertrasad fena när han kom till mig, men jag satte honom i ett kar med salt och matade med mygglarver, gjorde ett litet vattenbyte per dag, men inte för mycket. Han verkar ha mått bra ända fram till i förrgår/ I går ( upptäckte att han var sjuk i går, men tror att jag såg honom och att han verkade frisk i förr går.) Det har gått så himmla fort! Brukar det göra det med svamp?

      Såg även nu att han hade ett hål i fenan ( fen röta?) som han inte verkade ha i morse...

      En annan fråga är nu, hur kan detta påverka mig? Jag har hållt i honom nu juh...Kan jag få svamp på fingrarna?

      Fråga tre är, fortsätter jag med myxsazin behandlingen på honorna som gått i samma burk som honom? De verkar inte sjuka, men det kanske är bäst att köra några dagar för säkerhets skull?

      Nina Falkestav

      Kommentar

      Arbetssätt...