HJÄLP! Sjuk L006??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mavve
    • August 2003
    • 283

    HJÄLP! Sjuk L006??

    Upptäckte att min L006 har någon sorts vitfläckiga områden på sidan samt vid ryggfenefästet. Efter att ha förlorat min andra L006:a (ej samma symptom) vill jag verkligen ser till att James (malen) klarar sig. Bilder finns på:

    http://w1.702.telia.com/~u70208544/Foton/Fiskar/L007%20-%201.jpg
    http://w1.702.telia.com/~u70208544/Foton/Fiskar/L007%20-%202.jpg

    Buggar länkarna så är det alltså den prickiga malen på:
    http://w1.702.telia.com/~u70208544/Fiskarna.htm

    Övrig info:
    - har haft malen i ca 3-4 veckor
    - går i ett 300l kar, vattenbyte 1-2ggr/vecka

    <b>Vad det är för sjukdom samt vilken behandling gäller?</b> Ska eventuell behandling ske i aktuellt kar (300l med andra fiskar) eller karantän i 45l. Höjd temperatur? Salt? Den enda medicin jag har hemma just nu är Furanol (JBL), mot inre och yttre bakteriella infektioner.

    All hjälp är välkommen!!

    // Martin
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Svårt att säja, jag gissar på någon svamp, om den varit min och jag inte kom på något annat så skulle jag behandla den i karantän med 28 g och 0,1 % salt.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • mavve
      • August 2003
      • 283

      #3
      28 g = temperaturen antar jag?

      Var går den övre gränsen för vad som är skadligt för fisken? Jag har en gammal värmare i ett 45l kar, som verkar ånga upp karet förbi 30 grader (har inte vågat låta den fortsätta, så jag vet ej när den slår av).

      Vad är det som gynnas genom att behandla i ett separat kar (förutom att han får färre gömställen ;-) ) ? Kontra att salta det vanliga karet? Med tanke på att acklimatiseringen till ett nytt kar borde stressa fisken =&gt; försämra immunförsvaret?

      Mvh Martin

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Den riskerar inte att smitta de andra fiskarna, du har inget grus där det kan var svamp/bakterier/parasiter, vid 28 grader dör många bakterier/svampar.
        Jag har sett det där i butiken där jag brukar arbeta extra (den har slutat sälja fisk) men jag behandlade nästan aldrig salu fiskar, det var ofta fel på malar, ca 50% dog första veckan, så de gick i karantän innan de togs ut i butiken.
        Annars var det ett kort salt bad som användes.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • mavve
          • August 2003
          • 283

          #5
          Ok. Tyvärr är mitt 45l kar befolkat med lite Endlers guppy + där finns grus, så det ger kanske inte så stor skillnad att sätta över den i det karet?

          Alternativet jag har är en plastbox (15l eller nåt) som jag skulle kunna fylla med vatten och bara köra med syresten för cirkulation. Problem dock med jämn temperatur.

          Hur lång tid kan en behandling sträcka sig över - någon dag eller en vecka eller två? Behandling till symptomen är helt borta?

          // Martin

          Kommentar

          • mavve
            • August 2003
            • 283

            #6
            Är malar generellt känsliga för vattenförändringar? Försöker rannsaka mig vad som kan ha orsakat sjukdom?? Jag har varit otursförföljd när det gäller malar och har förlorat en pleco, en golden nugget samt en L006 (där nu den andra verkar vara lite krasslig), sedan september.

            En kanske långsökt tanke är att mina akvarieinvånare fått utstå en del vattenbyte samt omstruktureringar i karet. Vattenbytena har ibland blivit lite mer än en tredjedel (dock aldrig mer än hälften) och ibland 2ggr/vecka under någon kort period.

            Hur pass stressande/nedbrytande är stora vattenbyten som ger förändrade vattenvärden? Är malar mer känsliga än övriga fiskar?

            Kanske ett långskott.....

            // Martin

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Är det bara svamp brukar salt bad ta bort det på en gång, sedan gäller att inte få in något där svampen har fått fäste.

              Är du säker på att det är svamp så gå till butiken och köp en svamp medicin.
              Jag vet inte vad fisken kostar, medicinen blir nog dyrare, jag tror att unga fiskar som blivit sjuka eller utsatta för dåligt vatten, inte har så bra framtid.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • JE
                • January 2002
                • 719

                #8
                Tycker inte det ser ut som svamp utan mer som den har klämt/skrapat sig mot något vasst i karet, kanske blivit skrämd och försökt gömma sig. Svårt att avgöra på fotot men titta om du kan se som små trådar ur såret i så fall är det svamp annars har den bara gjort sig illa mot något i karet, en mal i bra kondition läker det själv utan problem.

                Vänta någon dag eller två för att se om det blir bättre innan du använder någon medicin.

                Mvh Janne
                http://www.goc.se

                Kommentar

                • mavve
                  • August 2003
                  • 283

                  #9
                  Ursprungligen skickat av JE
                  Tycker inte det ser ut som svamp utan mer som den har klämt/skrapat sig mot något vasst i karet, kanske blivit skrämd och försökt gömma sig. Svårt att avgöra på fotot men titta om du kan se som små trådar ur såret i så fall är det svamp annars har den bara gjort sig illa mot något i karet, en mal i bra kondition läker det själv utan problem.
                  Först trodde jag inte heller att det var något, men med tanke på det vitfärgade vid fenroten, så tycker jag att det bör vara något mer än en skrapning eller dylikt. Några trådar syns ej, utan det är precis bara lite vitfärgade områden.

                  // Martin

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Det är där ett mikroskop är så bra att ha, ta ett skrapprov och undersöka.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • mavve
                      • August 2003
                      • 283

                      #11
                      Ursprungligen skickat av Kramfors
                      Det är där ett mikroskop är så bra att ha, ta ett skrapprov och undersöka.
                      Onekligen, men det är inte var mans ägo direkt....... ;-)

                      Krasst sett så visar det väl sig om det blir större - om han inte tillfrisknar eller dör innan dvs.

                      / Martin

                      Kommentar

                      • mavve
                        • August 2003
                        • 283

                        #12
                        Ursprungligen skickat av JE
                        . Svårt att avgöra på fotot men titta om du kan se som små trådar ur såret i så fall är det svamp annars har den bara gjort sig illa mot något i karet, en mal i bra kondition läker det själv utan problem.
                        Ingen förändring idag, men bildas det alltid små trådar/tofsar om det är svamp?

                        // Martin

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          Så blir det med de vanliga "svampsjukdomarna" men det finns så mycket som det kan vara.
                          Det kan vara ett sår som någon bakterie angripit och det är bakterien som gör färg förändringen.
                          Ditt problem kan likna Columnaris infektion.
                          Kolla om du hittar ett mikroskop 800x räcker i de flesta fall, Columnaris ser du i 400x
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • JE
                            • January 2002
                            • 719

                            #14
                            Hur länge har den haft dessa märken?
                            Om området som är skadat minskar så borde det läka ut på någon vecka om det däremot ökar så är det antagligen angripet av bakterier och kan angripas utav svamp senare.
                            Ett effektivt sätt om såret inte är för djupt att bota både bakterie angrepp och svamp är att badda området som är angripet med metylenblått genom att ta upp fisken och pensla metylenlösning direkt på det angripna området. Är mycket effektivt och man slipper medicinera i karet, får ej komma i kontakt med gälarna eftersom det är mycket giftigt.
                            Inte helt lätt att få tag på men det finns på apotek även om de säger att de inte har så används det regelbundet på vårdcentraler mot olika sorters svampinfektioner, kan köpas i stamlösning eller som pulver för att blanda själv med destilerat vatten och för fiskar används en svag lösning.

                            De flesta fisk mediciner man köper mot bakterie eller svampangrepp har antingen metylenblått eller euflavin (malakitgrönt) som verksamt ämne och det går även att badda med dessa direkt på det angripna området så slipper man ta kål på bakteriekulturen i karet och filtret om nu inte alla fiskar är sjuka förstås.

                            Mvh Janne
                            http://www.goc.se

                            Kommentar

                            • mavve
                              • August 2003
                              • 283

                              #15
                              Jag upptäckte symptomen för ett par dagar sedan, så max en vecka bör han ha haft det.

                              Tack för tipset med metylenblått. Det gäller alltså att låta apotekpersonalen förstå att jag vet vad som gömmer dig bland hyllorna eller?? De har men säljer inte? Stamlösning eller pulver? Fungerar det att ta ur malen ur karet, pensla det utsatta området och sedan stoppa i honom igen? Koncentration/utspädning av metylenblått?

                              Någon som vet något alternativt ställe där man kan köpa metylenblått i Göteborgsregionen?

                              Mvh Martin

                              Kommentar

                              Arbetssätt...