En knöl på sidan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tonystridh
    • January 2004
    • 2

    En knöl på sidan

    Hej jag har märkt en knöl på sidan på en av mina KOI
    jag märkte det nu i dag det ser ut som ett sår , det är en bulle på sidan och fjället som sitter på knölen är rött och övriga fjällen är vita som är fisken´s färg.
    hur yppar det sig om dom skulle vara gravida?
    det är svårt att beskriva knölen men hoppas ni förstår
    jag är tacksam för svar...
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Har din Koi varit i en damm, hur gammal är den, hur stor är den, har du fler Koi, vilket utrymme har den, vattentemp.
    Det finns en bakterie som heter Erythrodermatitis som börjar som röda bölder i huden som sedan spricker.
    Karpsmittkoppor då bildas bleka rosafärgade runda/ovala 5-10 mm fläckar.
    Vår epidemi börjar som simstörningar och obalans fiskar samlas i strömmen, sedan uppstår blödningar på hud gälar och fenbas.
    Akut blir viruset mellan 15-17 grader.

    Med andra ord har jag ingen aning, tror inte det ska vara någon av dessa vanliga Koi sjukdomar.

    Vuxna Koi sätter rom och mjölke under vintervilan för att leka i dammen på våren när temperaturen stiger till ca 20 grader i vattnet.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • tonystridh
      • January 2004
      • 2

      #3
      Ja den är väl kanske runt 15 cm....men jag är inte hundra på om det är en Koi i zoo affären där jag köpte den så sa dom att det var det men jag tycker mer att den liknar en korsning mellan en form av guld fisk och koi.....
      för c:a ett halvårsedan så hade den en röd fläck mellan ögonen och två på sidan typisk koi färger....men dom försvann och den blev helt vit....
      vi har tre liknande som den sen har vi en ganska stor gul som jag är säker på att det är en koi typiska spröt nedan för munnen...
      dom är under vinteförvaring inne nu i ett 375 liters akvarium och tempen i det ligger på strax under 20 grader

      när vi plockade in dom i höstas så hittade vi säker runt 50 st yngel...som vi har i ett annat akvarium det var därför jag tänkte om den tänkte lägga rom....
      den verkar vara pigg i övrigt....inga symptomer på sjukdom

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Har du yngel då är det nog Guldfisk en Koi blir inte könsmogen för vid 2-3-4 års ålder och måste vara mer än 25 cm.
        Som du skriver så har en Koi spröt nedanför munnen.
        Guldiden är en orange/gul dammfisk.
        Sarasa är Guldfisk variant som är vit och röd de kan bli helvita.
        Schubunkin som är spräcklig i rött och svart med en blå/vit grundton.
        Guldfiskar som inte färgar ut blir grå/gröna som de är när de är yngel, eller helsvarta, med ljusare haka och mage.
        Det råder delade meningar bland "de lärde" om Koi och Guldfisk kan leka och få yngel.
        Du får hålla ögona på dem.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        Arbetssätt...