"Snurriga" Skalarer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Magnus Lilja
    • August 2002
    • 2

    "Snurriga" Skalarer

    Hjälp !!

    Jag vet att det finns en fråga om döda skalarer tidigare
    men jag blev inte mycket klokare för det.
    Det är så här : Har ett 200 liter akvarium som jag startade upp för cirka 6 veckor sen. Jag var noggrann och lät det stå med växter men utan fiskar i 10 dar ca.
    Sen köpte jag 6 st Black Mollys och 6 st Silver Mollys, Samtidigt satte jag i en kampfisk. men denna levde bara i fyra dagar den började den bete sig konstigt tappade kraften helt ,och dog dagen
    efter blek som tusan och dennes ståtliga fenor såg helt trasiga ut.
    Frågade min butik om råd ,dom sa att det kunde vara vad som helst!!
    (tack för hjälpen :-( )
    Mollysarna levde och trivdes (tror jag )
    En av Mollysarna drog sig ofta undan direkt men det förstod jag sen vad det var då det simmade runt massa små Mollysar häromdan.
    MEN...i Måndags kände jag mig mogen för mina första Skalarer ,som jag hade bestämmt från början att jag skulle ha .
    Sagt o gjort köpte 1 Svart , 1 svart/vit (vanlig), 1 Vit/Guldig + 1 Vit/Guldig med svarta inslag i fenorna (skitsnygg).
    I Onsdags morse såg jag att den sistnämnda såg helt "snurrig" ut simmade runt okontrollerat simmade mest bakåtvolter, kom hem på em. då låg den död på botten.
    Dagen innan hade en Black molly också dött(hade ej sett tecken på sjukdom.)
    Idag (Fredag) Simmar min Svarta Skalar runt likadant som den andra fullkomligt kraftlös.
    Snälla Hjälp mig ,jag är nybörjare på detta och har läst och frågat mig till det lilla jag vet.
    Jag har bytt ut knappt hälften av vattnet för cirka en vecka sen.
    Har ej kollat vattenvärdena (f´låt)
    ska skaffa utrustning imorgon för detta, har konstant 25 grader i vattnet,
    Har i rätt mängd AquaSafe + nåt som heter Oktozon som tydligen var bra enligt min (f.d) handlare.
    Har en inner pump/filter som ger 1000 l/h + en 50 l/h med en liten syresten till denna.
    Alla övriga fiskar ser friska ut just nu.
    Lite långrandig fråga men...hoppas på hjälp,jag vill inte tröttna redan p.g.a av detta.


    Tack
  • peyman
    • May 2002
    • 416

    #2
    Hej,
    Byt ut 50% av vattnet. mata inte, och skaffa nitrattest så fort som möjligt. Rengör inte filtret.

    Oktozon känner jag inte till men kolla om det är bakterier. Om inte köp bakteriekultur (t.ex. Nutrafin Cycle) också.

    Hoppas att fiskarna klarar natten.

    mvh.
    // Peyman

    Peyman Zehtab-Fard
    Uppsala

    Kommentar

    • Magnus Lilja
      • August 2002
      • 2

      #3
      Nu när den "inte fullt så snurriga" skalaren ej ville mer ( R.I.P.) och jag skulle ta upp den så såg jag min alldeles nyinköpta
      mal liggande död under pumpen, så detta kan inte va bra ,va ska jag göra ??


      Tack

      Kommentar

      • peyman
        • May 2002
        • 416

        #4
        En annan sak du kan göra är att ta 1dl salt per 100 Liter vatten (inte om du har malar kvar). Du borde också ta ut växterna innan. De flesta växter mår inte bra av salt.

        Annars är det inte så mycket du kan göra än att byta vatten. Om det visar sig vara hög nitrat nivå i akvariet, kan du byta 25% varje dag och ta i lite bakterier.

        // Peyman

        Peyman Zehtab-Fard
        Uppsala

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Hej,
          Jag hade kollat vattenvärdena innan jag gjort något annat.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell

          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Magnus jag har plockat bort din prenumeration i detta ämne. Du har nämligen angivit en felaktig (eller ej fungerande) e-post adress vid registreringen och då studsar dina pren.meddelanden tillbaka till oss.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell

            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • peyman
              • May 2002
              • 416

              #7
              Hej,
              Hur går det för dina fiskar? har du testat vattnet?

              // Peyman

              Peyman Zehtab-Fard
              Uppsala

              Kommentar

              Arbetssätt...