slöjstjärtar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henny
    • December 2003
    • 5

    slöjstjärtar

    jag har köpt två svarta slöjstjärtar från två olika affärer med en veckas mellanrum. båda drabbades inom 12 tim av ngt som får deras fenor att dela på sig samt att de ser ut att tappa fjäll på magen. för övrigt har jag neontetror samt en gul slöjstjärt o en slamsugare..de mår hur bra som helst. har tagit vattenprov som enligt ett zoo var helt ok. vad kan ha hänt? snälla hjälp mig innan de dör.
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    När båda drabbades inom 12 timmar så får man förmoda att det är ditt vatten som är orsaken i kombination med stressen efter transporten.
    Bara en sån sak som att det är skillnad mellan ditt vattens pH och butikernas kan orsaka sjukdomar.
    Det finns så många symtom och sjukdomar som fiskar kan drabbas av.
    Vill man minska risken för problem då bör man ha nya fiskar i karantän där de får vänja sig vid ditt akvarie vatten.

    Ett saltbad i 3% salt vatten i max 10 minuter eller till fisken "lägger sig på sidan" kan hjälpa något mot yttre bakterier/parasiter.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • henny
      • December 2003
      • 5

      #3
      ..men om ett zoo har tagit prov på vattnet och sagt att det är ok..kan det ändå vara ngt som är fel?

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Det är lättast att säga att det är ok, då slipper butiken förklara en massa om vattnet.
        Använder de en testremsa så är den inte riktigt tillförlitlig.
        Vad har du för vattenvärden.

        Hur lång tid använde du till "inkoppningen" av fiskarna.
        Hur lång i tid var transporten.
        Blev fiskarna kalla eller vara vid transporten.
        Gjorde du något vattenbyte innan du släppte i fiskarna.
        Gjorde du vattenbyte med innan du tog provet.
        Var kärlet du tog provet i riktigt sköljt i akvarievattnet

        Det är många saker som spelar in när det blir problem med fiskar.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • henny
          • December 2003
          • 5

          #5
          Oj..en hel massa man måste tänka på...
          tack för dina snabba svar!!!
          jag har aldrig tagit vattenvärden så jag vet inte vad jag har..trodde att det räckte att affären kollade ibland..men det kanske man skall göra kontinuerligt själv?

          jag hade dem i deras påse från affären..skopade sakta i en halv dl av mitt vatten under en halvtimme, innan jag släppte ut dem

          transporten var ca 20min för båda

          tror inte de blev kalla för jag var bara ute i 5-10min

          akvariet är "ärvt" av min mamma i jul..så allt vatten var nytt två dagar innan

          Tog vattenprovet med mig i en plastpåse till affären..skopade upp det med ett kärl som anänds endast till akvarievatten.

          fiskarnas tillstånd är fortfarande som förr..den första fisken som jag fick ser risig ut..ser ut att tappa fjäll..
          usch..jag blir så ledsen



          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Byt 30% vatten, öka tempen till 28 grader och låt pumpens utblås vara vid ytan och ha i 0,2 % salt, fördela det på 2 gånger med minst 5 timmat i mellan, det ska en mal tåla under några dagar.

            Annars kan du göra ett saltbad enligt ovan.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • henny
              • December 2003
              • 5

              #7
              Ursprungligen skickat av Kramfors
              Byt 30% vatten, öka tempen till 28 grader och låt pumpens utblås vara vid ytan och ha i 0,2 % salt, fördela det på 2 gånger med minst 5 timmat i mellan, det ska en mal tåla under några dagar.

              Annars kan du göra ett saltbad enligt ovan.
              ok..jag har 24grader i akvariet nu, är det för varmt eg för guldfiskar? hur många grader skall de ha?

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                De flesta bakterier mår inte bra vid en temp på 28-30 grader, värmen är under en tid inte farlig, det är syret i vattnet som blir mindre med högre temp.
                Vatten som är salt har också mindre syrehalt, därför ska man ha en god cirkurlation,
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                Arbetssätt...