beg. akvarium med fenrötebakterier?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Smisker
    • December 2003
    • 74

    beg. akvarium med fenrötebakterier?

    Hej allesammans,

    Jag har precis inhandlat mitt tredje akvarium, ett Juwel Rekord på
    110 liter.

    Den förra ägaren hade inte ork och kunskap att sköta det ordentligt,
    så alla hans fiskar hade drabbats av sjukdomar (fenröta enligt honom).
    Trots medicinering dog de flesta fiskarna och de som överlevt var fortfarande illa åtgångna så han tog bort dom igår.

    Nu undrar jag hur jag kan försäkra mig om att mina fiskar som ska bo i det akvariet inte blir smittade av några bakterier eller parasiter som "ligger kvar".
    Jag har kokat alla stenar, redskapen, filtren och de mindre plastgrejorna till pumphuset. Allt annat (glaset, pumphuset) har jag skrubbat i varmt vatten. Gruset (vanlig engelsk sjösten) ska jag antagligen också koka, om jag inte köper helt nytt, det var visst problem med snäckor också.

    Tror ni att det räcker? Jag ska inte köra igång det än på ett par dagar, så bakterierna kanske dör i torkan?
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    koka på, men använd ett inkört filter, annar dör dina fiskar av nitrit topp skulle jag tro...
    ett fåtal snäckor é bara bra... men upp till var och en..
    personligen importerar jag snäckor från ett akvarium till ett annat (har botier som sköter dom.. men det é ju bara jag...
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • Smisker
      • December 2003
      • 74

      #3
      Jag ska självklart köra in akvariet i en vecka eller två innan jag släpper i fiskarna.

      OT:
      Jag brukar också släppa ner snäckorna i mitt akvarium med praktbotior, men de struntar fullständigt i snäckorna. Om jag krossar skalen innan jag släpper ner dom är mina marmorguramis alltid först på plats av någon anledning, så praktbotians mest kända egenskap har jag aldrig sett röken av.

      Kommentar

      • MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

        #4
        m, jag menar på att B. bara tar hand om ungdjur av snäckor, dom stora i mitt akv, käkar rester samt en del alger...
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

        Nunc Est Bibendum

        Kommentar

        • jackson
          • September 2003
          • 1242

          #5
          Jag har heller inte sett dem äta snäckor, men jag har hört och sett resultatet av det. De är duktiga på det. Synns speciellt när man rengör gruset...
          Men det brukar inte leta efter snäckorna uppe i växterna, vad jag har sett.

          Det borde räcka med att koka genom gruset ordentligt för att ta död på bakterier och snäckor. Om du har växter från det akvariumet är ett större problem, eftersom du inte kan koka dem. Men det finns andra medel som man kan doppa växterna i som tar död på snäckorna, men inte växterna. Men jag kan inte namnen på dem just nu.
          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

          Kommentar

          • Smisker
            • December 2003
            • 74

            #6
            Då ska jag ta och koka igenom gruset imorgon. Jag fick inte med några växter, och det var nog lika bra, som du säger.

            Tack för svaren!

            Kommentar

            • Norpan
              • December 2003
              • 679

              #7
              Jag kan nu ha fullständigt fel men jag har läst nångång på nån annan tråd att det inte funkar så bra att koka filtrena, någon hade gjort det och blivit tvungnen att köpa nåt..Hoppas det går bra med akvariet.Lycka till..

              //Jenny
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

              Grodor..lite trevligare, lite bättre

              Kommentar

              • doohan
                • February 2003
                • 262

                #8
                Skulle ha kokat allt utom sanden. Jag skulle ha köpt ny sand och det kostar inte heller så mycket med ny sand.
                Mvh Ronney

                Kommentar

                Arbetssätt...