Sjuk skalar, svamp på ögonen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peter@wa.se
    • December 2003
    • 4

    Sjuk skalar, svamp på ögonen

    Igår fick en av mina två skalarer någon typ av svampangrepp på ögonen. Ögonen blev alldeles grumliga och grå. Vi försökte lägga över den i lite saltvatten i någon timme utan resultat. Jag läste här på forumet att man kunde doppa fisken i ett glas med mättat saltlösning i några sekunder och jag provade det också utan resultat. Igår kväll så dog skalaren.

    Idag har även den andra skalaren fått lite svamp på det ena ögat, dock inte alls lika mycket. Hur ska jag kurera denna fisk? Jag vill inte bli av med båda mina fina skalarer.

    Någon som har några tips och råd? Skalarerna är ganska gamla, runt 8-9 år.
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    En grå hinna på ögonen kan vara en bakterie.
    Scalarer kan vara käsliga för salt.

    Många bakterier dör vid 30-32 grader.

    Gör ett vatten byte och höj tempen några dagar se till att det är god syresättning av vattnet, har du fiskar som är känsliga för hög temp så behandla i ett karantäns akvarium.

    Jag har behandlat fiskar från ett misskött akvarie så men det var fiskar som tålde salt, den mängd jag använder vid saltbehandling är 0,3%.
    Vilket pH har du?
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • peter@wa.se
      • December 2003
      • 4

      #3
      Nu har jag gjort ett vattenbyte och gjort rent akvariet. Scalaren ligger för sig i cirka 30-32 grader varmt vatten. Han är betydligt piggare än den andra var men är fortfarande lite grå på ögonen.

      Jag vet inte om jag törs tillsätta något salt om scalarer är känsliga, men jag har å andra sidan läst att det ska gå bra.. så nu är jag lite villrådig.. salt eller inte?

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Ta 0,1 % salt, det är för lite för att bota, men det hjälper till.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • peter@wa.se
          • December 2003
          • 4

          #5
          Nu är scalaren tillbaka med de andra fiskarna. Beläggningen på ögat har nästan försvunnit nu. Han har legat hela dagen i varmt vatten med lit salt i.

          Jag hoppas han inte blir sämre under natten. Med den andra scalaren gick det fort och det har inte utvecklats likadant på den här. På den så tog det inte ens ett dygn från jag såg det till att den dog.

          Kan de andra fiskarna bli smittade också? Jag har en rödstjärt, en harneksmal, fyra saffransmolly och en öronål. Kan inte se några sympton alls på dem.

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Lycka till, se till att ditt pH inte blir för lågt.
            I ett akvarium kan det iblan vara behov av att rengöra botten för att minska mängden bakterier/svampar/parasiter som lever där.
            Försök att en tid hålla så hög temp dina fiskar tål, men tänk på att ett varmare vatten innehåller mindre syre, så ha god cirkurlation.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • peter@wa.se
              • December 2003
              • 4

              #7
              Skalaren klarade sig.

              Tack för hjälpen.

              Kommentar

              Arbetssätt...