Nitritmissöde gav vita prickar vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zoo-pet
    • December 2003
    • 25

    Nitritmissöde gav vita prickar vad göra?

    Jag tror att jag har fått vitaprick efter ett litet missöde med nitrit, åtgärdade det med vattenbyte och några droppar nitriveck. Upprepade detsamma i dag. Prickarna är nu färre och mindre men ej borta. Fiskarna ser ut att klia sig på stenar och växter mm.

    Läste ett annat inlägg om saltbehandling.
    Kan jag hälla i vanligt salt eller behövs speciellt salt?
    Hur mycket salt häller man i?
    Är salt bättre eller att föredra framför annan medecin?

    Jag har Neon och kardinal tetror, sorgmanteltetror, eldsjärt, gurami, platy, blackmolly några malar och en kuhliiål.
    Jag har nu varit akvarist i tre veckor så jag har en del att lära.

    Hoppas införskaffa ett begagnat 37 literskar som karantänakvarium i morgon FM.
    Hur startar jag upp det, och hur använder jag det smartast?
    Tacksam för hjälp!
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #2
    Vitaprick är en farlig sjukdom, om du inte medicinerar snart kommer fiskarna börja dö av.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • Ullis
      • September 2002
      • 220

      #3
      Tjenar Hans!!! Ullis här! Lycka till med karet!!
      Ullis

      med 100 liters akvarium: 1 neontetror, 2 kopparbarber (ska köpa fler), 5 guppys och 1 ansictrusmalar.


      Zoonen: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=35392

      Kommentar

      • johan_lindgren
        • September 2002
        • 194

        #4
        tips är att sök här på forumet ang vita prick. så finns det massor av tips samt vilket medel du ska anvädna för att bli av med det. det kan bero på stress, o så får de vita prick. går snabbt bort med rätt medecin.
        720l
        7 c.moori
        10 d.compressiceps
        6 livinstonii
        5 L.caeruleus
        2 crystal r20 (940 L/h)

        Kommentar

        • Zoo-pet
          • December 2003
          • 25

          #5
          Nu har jag införskaffat medicin. Tetra Medica, ContraIck Konzentrat
          Gjorde ett vattenbyte och höjde vatten tempen med två grader till 27 innan jag hällde i medicinen.
          Nu är det bara att vänta och se.
          Jag spar 37 l karet till senare "hoppas på yngel." tack Ullis.

          Det stod att man bör filtrera med aktivt kol efter behandlingens slut. Behöver jag fler grejor till det nu ochså?

          Denna hobby som nästan skulle sköta sig själv verkar inte ha något slut...
          På tre veckor som jag nu varit akvarist (blev övertalad att köpa ett 133 l med fisk och allt av bekanta som skulle flytta i omgångar) har jag haft nitrit två ggr skaffat ytterligare ett kar och en del andra grejor samt spenderat åtskilliga timmar framför denna mycket trevliga hemsida som bara ger mersmak.

          Kommentar

          • johan_lindgren
            • September 2002
            • 194

            #6
            har inte användt de produkter som du har. jag hade något annat. man kan om man vill filtera med kol efteråt. men kolen är som en svamp nästan. de suger åt sig skit i början men sen blir den liksom full o då släpper den ifrån sig skiten igen. jag skulle låta det vara o sen göra vatten byte som normalt.
            720l
            7 c.moori
            10 d.compressiceps
            6 livinstonii
            5 L.caeruleus
            2 crystal r20 (940 L/h)

            Kommentar

            Arbetssätt...