dilemma....HJÄLP

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • panzerkat
    • November 2003
    • 170

    dilemma....HJÄLP

    en hajmal har råkat ut för en aggressiv fisk och blivit blind, båda hans ögon är borta. såg det för en stund sen. den stackaren simmar omkring och vet inte vart han är.
    ska jag avliva honom? det känns hemskt att göra slut på hans liv, även om hans liv inte är det roligast i skrivande stund.. kan han leva som en blind fisk? jag vet inte vad jag ska göra! inga utskällningar tack.
    black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.
  • imported_n/a
    • March 2003
    • 320

    #2
    Stackarn,jag skulle nog ha avlivat den!Den har nog panik när den inte ser något, för att inte tala om vad ont den kanske har..
    M-L

    Kommentar

    • panzerkat
      • November 2003
      • 170

      #3
      Ursprungligen skickat av M-L
      Stackarn,jag skulle nog ha avlivat den!Den har nog panik när den inte ser något, för att inte tala om vad ont den kanske har..
      jo, jag vet, men att ta livet av honom känns nästan omöjligt...vilket sätt är humanast? (vill verkligen inte göra det egentligen :´(
      black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

      Kommentar

      • Slan11
        • June 2003
        • 316

        #4
        jag själv, om jag skule avliva någon fisk skulle nog hugga huvudet av honom. känns ändå som det sätt som han lider mest på, även om den som hugger inte mår så bra, iaf skulle inte jag göra det. men jag tror det går snabbast.
        1st 125*125*65 1015 Liters Växtakvarie nerlagt och nerskuret. 1st Juwel 160 l med: fjärilsciklider och tetror.

        Kommentar

        • panzerkat
          • November 2003
          • 170

          #5
          fler svar önskas.
          black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Stoppa fisken i en påse, klipp, skär, bryt nacken med fisken i påsen så du inte behöver se på, eller låt någon annan göra det.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • AndreasN
              • July 2003
              • 2732

              #7
              Jag har för mig att hajmalen knappt kan se från första början. Den använder känselspröt och "känselranden" i sidan. Simmar den in i saker o håller på eller?
              540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

              Kommentar

              • panzerkat
                • November 2003
                • 170

                #8
                det här är bara så jävla vidrigt. han har inte gjort nåt fel och nu när han redan lider ska han skrämmas ännu mer (ängsliga hajmalar...)

                men okej, får ta tjuren vid hornen.

                (ja, jag har en liten relation till alla mina fiskar jag har och vill inte vara orsak till deras död, ni kan tycka att det är fånigt om ni vill)
                black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

                Kommentar

                • panzerkat
                  • November 2003
                  • 170

                  #9
                  så den kan alltså inte leva som blind? dum fråga kanske, men det kan vara lite för sent att fråga senare...*desperat*
                  black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

                  Kommentar

                  • panzerkat
                    • November 2003
                    • 170

                    #10
                    Ursprungligen skickat av AndreasN
                    Jag har för mig att hajmalen knappt kan se från första början. Den använder känselspröt och "känselranden" i sidan. Simmar den in i saker o håller på eller?
                    nej, han krockar inte eller far runt på nåt sätt, verkar bara förvirrad och är försiktig
                    black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

                    Kommentar

                    • panzerkat
                      • November 2003
                      • 170

                      #11
                      fler svar önskas.
                      han äter som vanligt
                      black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

                      Kommentar

                      • Platy-X
                        • December 2003
                        • 88

                        #12
                        Om den äter och inte har några större problem skulle jag nóg låta den leva tills vidare.....om du har ett till akvarie kan du ju sätta den i det, om han blir mobbad av dom andra fiskarna....han kan ju inte försvara sig,,,eller vad tycker du???
                        Platy-X

                        Kommentar

                        • panzerkat
                          • November 2003
                          • 170

                          #13
                          Ursprungligen skickat av Platy-X
                          Om den äter och inte har några större problem skulle jag nóg låta den leva tills vidare.....om du har ett till akvarie kan du ju sätta den i det, om han blir mobbad av dom andra fiskarna....han kan ju inte försvara sig,,,eller vad tycker du???
                          han är inte mobbad, det här var en enstaka händelse. har sjukhusakvarier, men bara luftpumpar till dom, så det känns inte vettigt att flytta honom.
                          black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

                          Kommentar

                          • Platy-X
                            • December 2003
                            • 88

                            #14
                            ok, jag tycker att du låter honom gå till vidare....eftersom han äter så är det ju inte akut.Lycka Till
                            Platy-X

                            Kommentar

                            • panzerkat
                              • November 2003
                              • 170

                              #15
                              okej.
                              fast jag vill ha fler åsikter så att man gör det rätta.
                              black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...