HJÄLP LILLA STACKARS BERT - ERIK !!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _MaDs_
    • December 2003
    • 2

    HJÄLP LILLA STACKARS BERT - ERIK !!!

    Jag har en guldfisk som heter bert-erik och jag hade han i en guldfisk-kupa men jag fick ett 100l akvarium i julklapp och fyllde det med vatten,stenar och växter och hällde i allt vatten i guldfisk skålen ner i akvariet med bert-erik och han trivdes jätte bra och dom i affären sa att ja skulle ställa värmaren på 26 grader men guldfiskar tål inte mer än 23 grader så jag ställde den på 24 grader och när jag kom tillbaka hade guldfiskaen massa stora rosa blåsor på huvudet och jag misstänkte att han hade bränt sig på värmaren så jag stängde av den, sen när jag kom till baka hade han vita prickar på gälarna så ja trodde att de va vita-prick sjukan men då borde den ha prickar över hela kroppen elle.....

    HJÄLP! LIDER HAN! VA SKA JAG GÖRA!
    /// AnToN (snyggot)
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #2
    Om det är vitaprick måste du medicinera omedelbart. Doppvärmare behöver du inte ha.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • johan_lindgren
      • September 2002
      • 194

      #3
      varför ska han inte ha doppvärmare?
      720l
      7 c.moori
      10 d.compressiceps
      6 livinstonii
      5 L.caeruleus
      2 crystal r20 (940 L/h)

      Kommentar

      • smurfmats
        • February 2003
        • 3538

        #4
        för att guldfisken inte ska ha några högre temperaturer o på så sätt räcker det ju bra med rumsvärme
        tråden om fjärilars lek!

        Kommentar

        • Dr. Strange
          • March 2003
          • 995

          #5
          å andra sidan gillar inte pricksjuka värme :P

          //Marcus
          " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

          Kommentar

          • AndreasN
            • July 2003
            • 2732

            #6
            Guldfisken är en kallvattenfisk.
            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Hur låg tid är det mellan fisken kom till akvariet och den fick de rosa fläckarna och när fick den vita prickar på gälarna.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • _MaDs_
                • December 2003
                • 2

                #8
                typ en timme mellan varje händelse... fast nu har blåsorna försvunnit...
                /// AnToN (snyggot)

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Har du några fler Guldfiskar, tänk på att de är stimmfiskar, är de ensamma kan de bli stressade då de inte har stimmet som skydd även om stimmet bara består av en Guldfisk.
                  Ni som har Guldiskar har väl märkt att när de blir skrämda så samlas de och försöker vara under varandra.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Oscar Cederqvist
                    • November 2002
                    • 6546

                    #10
                    Håller med Kramfors. Guldfiskar är otroligt beroende av sina kompisar, tror rent av att de kan dö om man tar väck deras sällskap.
                    Oscar Cederqvist

                    Kommentar

                    • Fija

                      #11
                      Vita prickar på gälarna får de väl när de ska leka? Dock inte rosa blåsor på huvet.. =P

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Ursprungligen skickat av AndreasN
                        Guldfisken är en kallvattenfisk.
                        Mja... Det är en subtropisk fisk, från södra kina och japan, med ett klimat motsvarande syditaliens ungefär - heta somrar, svala blöta vintrar. Den är mycket mer tålig mot varmt vatten än vad som brukar påstås, vilket innebär att den spritt sig över i stort sett hela jorden, utom vid polerna och precis kring ekvatorn, precis som den nära släktingen karp, som den f.ö. gärna korsar sig med. Guldfisk är etablerad i bl.a. Brasilien, Thailand, Hawaii, Madagascar....
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          Den vanliga Guldfisken är tålig dock inte de "förädlade" avelsvarianterna, och det ska till vanskötsel eller sjukdom som inte är miljöbetinga för att de ska dö.
                          Men den odlas i oerhörda mängder i Asien och kvalitén på dem lämnar tydligen allt övrigt att önska, även svenskodlade är inte på topp även om de är mycket bättre.
                          För den som vill ha bra Guldfiskar ska söka sig till någon som har en trädgårdsdamm med guldfiskar, där är det de bästa friskaste, starkaste, ynglen som överlevt finns, och ofta är de gratis för Guldfisken är duktig på att yngla av sig under en sommaren.
                          Kyla klarar de bra, snabba temp växlingar sliter ofta på alla fiskar, vid temp på närmare 30+ då är det syrebristen i vattnet som kan påverka dem negativt.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          Arbetssätt...