Vad har hänt med min mal?!-Bilder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gugges
    • May 2003
    • 893

    Vad har hänt med min mal?!-Bilder

    Tände belysningen nu imorse i ett av mina kar där en del malar bor,
    fick till min fasa se en av mina pisksnärtsmalar som har blivit helt blek på ryggen!

    http://lgh15.vidingsjo.se/~gugge/images/PICT1599.jpg

    normalt sett så ser han/de ut såhär!

    http://lgh15.vidingsjo.se/~gugge/images/Rineloricaria4.jpg

    Nån som vet vad som kan vara fel????

    Mätte nitrit igår och den gav inget utslag, det som är "nytt" i karet är at tjag matade med zuccini igårkväll annars inga ändrade förhållanden...

    Den normala rekationen när lyset tänds är annars att de gräver ner sig men denna gjorde alltså inte det imorse!
    Guardians Of Catfish - www.goc.se
  • gugges
    • May 2003
    • 893

    #2
    Okej, jag har fått svar från planet catfish men är inte helt säker på vad de menar för sjukdom eller infektion, vem kan översätta?

    Hi!

    It seems to me that it looks like a costia infection.
    Also possible, the fish has hide near a heater and could have burn him
    I can see some red marks in between plates on the back which could highly suggest a costia infection possibly coupled with a bacterial infection...
    Cheers
    Guardians Of Catfish - www.goc.se

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      Detta hittade jag på Zoopets sjukdomssidor.
      Hudgrumling (Costia, Trichodina och Chilodonella).
      Symptom: Angrepp av hudgrumlare yttrar sig i en tunn mjölkaktig grå hinna på kroppen. Kraftiga angrepp orsakar blodsprängda och rodnande ställen på kroppen. Ofta stryker sig fiskarna mot stenar och grus och har fenorna hopfällda.
      Åtgärd: Kan behandlas med de flesta vita prick-preparat, men längre behandling krävs. Vattentemperaturen skall ej understiga 26°C vid medicinering. Tillsätt också gärna 5 ml grovsalt per 100 liter akvarievatten.


      Guy
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • gugges
        • May 2003
        • 893

        #4
        Tack för svaret, jag har kollat in de bilderna men är inte helt säker på den bara, han har ingen hinna utan är bara blek...
        Jag känner inte igen det på bilden iallafall, nån som vet hur pass smittsam denna sjukdom är om det skulle vara hudgrummling? ska jag medecinera hela karet nu eller vad tycker ni?
        Guardians Of Catfish - www.goc.se

        Kommentar

        Arbetssätt...