Snälla någon HJÄLP!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Corona
    • September 2003
    • 241

    Snälla någon HJÄLP!!!

    Hejsan,

    Jag har stort problem med mitt 50-liters akvarium!
    I det hade jag 8 Guppys, dom har bott där ganska länge nu, och hitintills har allt funkat jättebra... Dom har verkligen trivts...

    MEN, de senaste 2 veckorna har dom dött, en efter en... Och jag fattar inte varför... Nu har jag 2 kvar... Och en av dem börjar visa samma symptom...

    Alla vattenvärden är som dom ska vara, pumpen funkar som den ska och alla växterna funkar jättebra...

    Det börjar med att en fullt frisk Guppy helt plötsligt blir jättesmal.. Den ser ut som ett "streck" kan man väl säga. Fast dom äter o så precis som innan... Och sen bara dör dom..

    Det hela tar ca 2-3 dagar, går ganska fort alltså...
    Jag matar varannan dag med flingfoder, och en gång i veckan får dom mygglarver som dom äter med stor aptit..

    Och vattenbyten gör jag en gång i veckan, byter ca 30%, och det har funkat utmärkt innan...

    Snälla, någon som kan hjälpa mig?
    Har frågat runt i zoobutiker, men får inga vettiga svar!
    Jag vill inte förlora fler av mina älsklingar nu
    Man lär så länge man lever
  • carlsberg
    • April 2003
    • 85

    #2
    Kan vara inavel ...mmen det är bara en gissning... har haft samma problem med platys , o dom blev också smala och lite böjda...

    Kommentar

    • cecilia
      • January 2003
      • 754

      #3
      Det är bättre att mata lite och ofta än mycket och sällan. Varannan dag låter för lite. Avmagring kan också bero på parasiter. /Cecilia

      Kommentar

      • Corona
        • September 2003
        • 241

        #4
        Ursprungligen skickat av cecilia
        Det är bättre att mata lite och ofta än mycket och sällan. Varannan dag låter för lite. Avmagring kan också bero på parasiter. /Cecilia
        Vad jag har hört så kan fiskar klara sig ganska länge utan mat utan att må dåligt...

        Eller?
        Någon?

        Mvh. Sara
        Man lär så länge man lever

        Kommentar

        • panzerkat
          • November 2003
          • 170

          #5
          guppys är svårskötta. jag har haft guppys i 2 år och många av dom har dött som du beskriver. jag har behandlat med baktopur direct, men ingen klarade sig trots det.
          jag tror också att det handlar om inavel, dom tål ingenting när dom avlats så hårt. det säga att vissa guppys är tåligare än andra. läs om levandefödare på zoopet, står mer där. guppys står faktiskt med bland svårskötta fiskar...
          black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

          Kommentar

          • Do`h
            • September 2003
            • 277

            #6
            tyvärr är det bara att hålla med Panzerkat
            såvida man inte har tur att hitta bra starka och friska exemplar..(oftast dom man lyckas odla upp själv)
            Hoppas att det löser sig för dig och
            Lycka Till Mvh Do`h
            *Säger inte att det jag skriver är rätt men det är vad jag tror

            Kommentar

            • Filsk
              • November 2003
              • 24

              #7
              blir hanarna också smala???

              Kommentar

              • Do`h
                • September 2003
                • 277

                #8
                jag vågar inte offra mitt liv på att det är så. men det lutar väl åt det (jag har alltid haft otur med guppy hannar de har blivit uppätna mer eller mindre) men om det är något genetiskt så kan det mycket möjligt vara så...
                *Säger inte att det jag skriver är rätt men det är vad jag tror

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #9
                  Så där har våra Guppys dött av tidigare, har inte en aning om varför men jag tror det är som det sägs här, att de är hårt odlade. Vi har sparat yngel i vårt stora kar och de som klarat matkonkurrensen och rovfiskarna där har blivit kvar. På så sätt har vi fått en stam med starka fiskar som verkar tåla det mesta.
                  Tyvärr är det väl så att odlarna sätter vackra färger före hälsa på sina avelsfiskar.... Men kämpa på och dra upp egna yngel så kommer du så småningom att få en tålig stam....
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...