Bakteriell fenröta!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    Bakteriell fenröta!!!

    Hej!
    Allt går åt ******* just nu=(
    NU har en rödzebra drabbats av fenröta. En stor del av stjärtfenan är bortfrätt, och det syns tydligt att det är angripet av fenröta. Jag har förstått att detta beror på dålig miljö i akvariumet, vilket jag kan förstå att det har blivit på sistone, eftersom jag "ligger efter" med en vattenbyterna=(
    Det har även kommit lite skit på botten...
    Nu tänkte jag medicinera mot denna sjukdom, men först ska jag göra rent akvariumet och göra vattenbyte. (suga upp skit)
    Gäller det enbart att hålla rent i karet för att undvika bakteriell fenröta?

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg
  • Alva
    • May 2003
    • 434

    #2
    det är viktigt att hålla akvariet rent, men tillsätt salt eller någon medicin.
    <font color="teal">//Alva som gillar fåglar och fiskar</font id="teal">

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Med ett bra vatten så får inga fiskar någon sjukdom, om den inte är medfödd eller tex simblåseförlamning och liknande defekter vilket kan drabba välskötta fiskar.

      Jag kanske ska tillägga att fodret har också betydelse.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • malawi´n
        • August 2003
        • 1643

        #4
        Jo, jag vet att fiskarna inte drabbas av några sjukdomar om akvariumet är rent mm. Men som jag sa ovan:
        "eftersom jag "ligger efter" med en vattenbyterna=("
        KH har troligtvis fallit några grader, vilket iofs inte spelar så stor roll, men det har dessutom bildats lite skit på botten, vilket är ovanligt i detta fallet. Kommer skiten att försvinna ifall jag gör 2 st relativt stora vattenbyten i och med medicineringen?

        Mvh Malawi´n
        Björn Forsberg

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Har du inget annat som fisken kan vara i när du medicinerar.
          Om du byter vatten fyll då på vattnet långsamt under några timmar så den sjuka fisken inte utsätts för ytligare påfrestning av ett större vattenbyte.

          Det är alltid en nackdel att medicinera friska fiskar därför är det bra om man har någon form av karantän akvarie, något större kärl, balja.
          Där kan den sjuka fisken vara avskilt utan mycket belysning och spring, det räcker med en luftpump att hålla vattnet syresatt, den ska inte ha någon mat så ett filter är inte nödvändigt.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • malawi´n
            • August 2003
            • 1643

            #6
            hm...
            Jag har ett tomt akvarium stående. Skulle jag kunna ta vatten från det egentliga akvariumet, hälla i det i akvariumet och sedan fånga fisken försiktigt? Då skulle den ju ha samma vatten, samtidigt som man kan medicinera den enskilt i ett litet rum med en luftpump. Ska fixa det i morgon, bra idé=) Akvariumet är på 70 liter, räcker det åt en rödzebra hane på ca 7 cm?

            Mvh Malawi´n
            Björn Forsberg

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Gör ett vattenbyte i akvariet där du ska ha den sjuka fisken, justera pH och KH.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • malawi´n
                • August 2003
                • 1643

                #8
                Jo, självklart gör jag ett vanligt vattenbyte samtidigt som jag flyttar fisken, så försvinner ju överbliven mat och skit=)
                Det ända tråkiga är att jag nog blir tvungen att skaffa en ny värmare, eftersom jag inte har ngn som kan värma 70 liter karet (medicineringskaret för fisken)...

                Mvh Malawi´n
                Björn Forsberg

                Kommentar

                • malawi´n
                  • August 2003
                  • 1643

                  #9
                  Behövs det ngn värmare till ett 25 liters kar, om man bara ser till att använda redan uppvärmt vatten och sedan säter i värmare ngn ggr per dag? Har nämligen en stor 25-30 liters hink, som det skulle passa utmärkt att ha fisken i. Men gör det ngt att hinkens färg är vit, och då tänker jag på fisken?

                  Mvh Malawi´n
                  Björn Forsberg

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Nej, det är bara bra om en sjuk fisk inte ser så mycket det minskar stressen.
                    Du måste ändå hålla en jämn temp.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • malawi´n
                      • August 2003
                      • 1643

                      #11
                      k
                      problemet är att det verkar som om jag är tvungen att demolera hela akvariumets inreding för att komma åt den lilla stackarn. Samtidigt börjar fiskarna bli stressade och och slåss. hm...

                      Mvh Malawi´n
                      Björn Forsberg

                      Kommentar

                      Arbetssätt...