Grått öga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karon
    • January 2002
    • 3170

    Grått öga

    Jag har en Synodontis multipunctatus som fått ett grått öga.
    Skall man göra något och i så fall vad?
    Salta, ändra temperaturen eller ...?

    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Hej Karon,
    Det är tyvärr ofta inte så mycket man kan göra i detta fall. Att en fisk får en grå hinna är oftast kroppens sätt att kapsla in en skada eller en infektion. Efter en tid brukar hinnan försvinna och då kan ögat vara helt förstört, dvs den är blind, eller så har kroppens egen skyddsprocess lyckats läka ögat.
    Ögonskador uppstår då fisken öga stöter emot något vasst i akvariet, t.ex. en lavasten. I såret blir det kanske sedan en infektion. Det kan också vara en inre infektion som är orsaken. Hinnan i sig själv är alltså bara en försvarsmekaninsm och dyker först upp i slutskedet och då är det ofta för sent att göra något.

    Kan man då göra något - förr använde jag själv vanlig Desivon med hyfsat resultat, men sedan ändrade de sammansättning på detta och det funkar nu inte alls längre.
    Jag skulle rekommendera att du använder ett saltbad, dvs plockar upp fisken och låter den gå en stund (ca. 30 minuter) i en hink med rätt mycket salt (10 L vatten - 1/2 DL salt), eller att du baddar ögat med en bomullstuss som sugit år sig rejält saltat vatten (1 L vatten - 1 DL salt).
    Du kan också lägga salt i akvariet, förutsatt förstås att du inte har växter, eller fiskar som inte tål salt i akvariet, men här skall du inte gå över 2 Dl per 100 L vatten.
    Det negativa med ögonskador är att de är mycket svåra att bota, det positiva är att det mycket sällan smittar.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...