platys som ligger på botten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquann
    • December 2003
    • 20

    platys som ligger på botten

    Jag har 4 korallplatys varav 3 inte mår så bra. En efter en har de blivit dåliga och ligger mest på botten. De har fenorna ihopfällda.
    Det är bara när det är mat på gång som dom är på hugget. Övriga fiskar (guppies, ancistrusmalar) verkar helt okej.
    Någon som har någon teori och som vet vad man kan göra?
  • micke_80
    • November 2003
    • 45

    #2
    Har du kolla vatten värdena, kan vara förhög nitrit,nitrat halt???
    Namn:Micke
    150liters akvarium
    375liters akvarium

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=145192

    Kommentar

    • aquann
      • December 2003
      • 20

      #3
      Jag har bara aquavital multistick test. Vet inte hur tillförlitlig den är men enligt den är allt okej, även nitrit och nitrat.

      Kommentar

      • Elana
        • April 2003
        • 239

        #4
        Vilar de kanske??? Fiskar som känner sig trygga kan ligga på botten eller blad och bara slappa. Hur ser de ut och beter sig i övrigt? Ser de friska ut och är de pigga och glada när maten kommer? Är magen svullen?
        Stickorna ska tydligen inte vara så pålitliga enligt ett flertal på detta forum så det kanske kan vara nitrit ändå. Försök få tag på ett "riktigt" nitrit-test.
        Mvh
        Elana
        Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

        Kommentar

        • aquann
          • December 2003
          • 20

          #5
          De har svårt att hålla sig på rätt köl på botten och de reagerar mycket långsamt. Om det nu skulle vara för hög nitrithalt, vad ska man göra? Om man byter vatten - hur mycket ska man byta för att det inte ska bli en nitrittopp?

          Kommentar

          • MightyMike
            • January 2004
            • 100

            #6
            Hej!

            Hur har det gått för dig och dina platy bekymmer? Hoppas att det gick bra!

            Jag har nämligen exakt på pricken samma problem med min platy hane.
            Jag har nyss stoppat i fisken och de är väl bara rädda hoppas jag, men nu har 2dagar gått och platy hanen är fortfarande hellre på botten med fenorna inne. Mina värden visar också ok!

            Vore kul och veta.

            mvh Micke

            Kommentar

            • Fija

              #7
              Har oxå det problemen och jag har gjort vattenbyten så det behöver ju inte va nitrit heller.

              Kommentar

              Arbetssätt...