Mina guppys dör!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • s_uhlan
    • December 2003
    • 12

    Mina guppys dör!!

    Hej!!!

    Undrar vad jag gör för fel. Mina Guppys bara dör. Dom lever i några dagar. Sen ligger dom vid ytan och ser ut som om dom kippar efter luft och ett par timmar senare så dör dom. Jag har nu fem Fiskar och en slamsugare i ett 54 liters akvarium.
    Tacksam för svar
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Som vanligt, vad har du för vattenvärden.

    Hur ofta byter du vatten.

    Vad har du för filter.

    Hurlänga har du haft fiskarna/akvariumet.

    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • s_uhlan
      • December 2003
      • 12

      #3
      Hej!!Jag är total nybörjare på det här. Köpte ett akvarium i förrgår och har inte bytit vatten än. Han sa i affären att det dög med vanligt kranvatten. Och sen sa han att det jag fick med var allt jag behövde. Han sa att jag ska byta en tredje del av vattnet om en vecka och mata sparsamt. Det var dom enda råden jag fick Så jag är tacksam för all information som finns.
      Tack på förhand

      Kommentar

      • s_uhlan
        • December 2003
        • 12

        #4
        Filtret och doppvärmaren var med i akvariet. Det heter EHEIM.

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Det kan vara nitrit, så byt 50% av vattnet och läs på förta sidan om akvarievatten och sök på forumet om nitrit.
          Du bör ha tester för nitrit, pH, KH, om det står det också på första sidan..
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • panzerkat
            • November 2003
            • 170

            #6
            och köp inga nya fiskar innan akvariet stabiliserat sig....det ska stå tomt ett tag innan fiskarna anländer. just på grund av nitritrisken. egentligen, men nu har du ju fiskar i redan....köp nitrivec, det innehåller nyttobakterier som bryter ner avfall. rengör inte filtret dom första 4-6 veckorna, därefter mkt sparsamt. ett för rent filter leder till att nitrit får övertaget, nyttbakterierna lever i filtret och i bottenmaterialet.
            läs på zoopet om hur man inreder och startar upp ett akvarium.
            black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

            Kommentar

            • panzerkat
              • November 2003
              • 170

              #7
              en sak till: ( din fackman verkar antingen nonchalant eller okunnig) det räcker inte med kranvatten, du måste ha sera aqutan eller annat vattenberedningsmedel, kranvatten innehåller t ex klor som är skadligt för fiskarna, vbhm stabiliserar vattnet och skyddar slemhuden. funkar även som antistressmedel. tycker du ska handla nånannanstans i fortsättningen...
              black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

              Kommentar

              • s_uhlan
                • December 2003
                • 12

                #8
                Ska nog byta affär som du säger.Tack för goda råd. (:-145)

                Kommentar

                • panzerkat
                  • November 2003
                  • 170

                  #9
                  lycka till. jag har också råkat ut för okunniga typer angående fiskar o sånt...tänker inte handla där mer (synd, för fiskarna är skittuffa där)
                  black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

                  Kommentar

                  • Rebecka
                    • September 2003
                    • 561

                    #10
                    Innnan man släpper ner fiskar så måste man ALLLTID låta vattnet stå och mogna minst ett par dagar! Helst en vecka!

                    Jo, jag råkade också ut för okunnighet när jag var nystartad akvarist... Expediten sa att fjärilciklid och blå ciklid gick bra ihop...Fjärilen blev mat samma natt som jag släppte ner den,,,
                    Detta är nu för ett x antal år sen men nu idag undrar jag vad expediten tänkte på...Han rekomenderade även blå ciklid till ett 60 liters kar!?

                    Tur att man lärt sig vad som går ihop och inte nu...
                    Det är alltid en fördel att läsa om fiskar som man inte vet nånting om innan man köper dom...
                    http://underwatergarden.blogspot.com


                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132135

                    Kommentar

                    Arbetssätt...