Vita prick sjukan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pe
    • October 2003
    • 5

    Vita prick sjukan

    Satan, turen verkar ha kommit till mitt akvarium. Igår upptäckte jag vita på prickar på en del av kardinaltetrorna, (ser egentligen ut som luftbubblor som fisken skulle kunna skaka av sig). Ska jag ila och köpa medlet Protozin som jag efter ha läst massa här verkar vara det som är mest effektivt? En annan fråga är hur kommer vita pricksjukan till. Kan det vara så att den kom med några fiskar jag köpte förra veckan(de har inga symptom) och i så fall borde man väl ringa affären och be dem medicinera sina så att de inte sprids vidare. Kommer mina firrar att dö nu en efter en eller finns det stor chans om man behandlar dem nu i eftermiddag att de klarar sig?
    Pe
  • Texasboy
    • September 2003
    • 74

    #2
    Har du nå salt i karet då?
    1 msk per 50 liter....mindre risk för sjukdomar...
    Salt utan jod!
    /Anders26
    720L
    10stPirayer
    1st BlackGhost

    Kommentar

    • Pe
      • October 2003
      • 5

      #3
      Jag har lite salt i. Men nu har jag köpt ett medel som heter 'Maracide och då ska man ploppa i en droppe per gallon i fem dagar. Är det nån som har använt medlet och hur stor är en gallon?
      Pe

      Kommentar

      • Pe
        • October 2003
        • 5

        #4
        Hur räknar man ut hur mycket liter sitt kar är? Längden är 70, basen är 35 och höjden 40.
        Pe

        Kommentar

        • Kalejdoskop
          • January 2003
          • 323

          #5
          En gallon är ca 4,5 liter i england och ca 3,8 i usa..lite svårt att veta vilken av dom som gäller.
          Akvarist - javisst!

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=63796

          Kommentar

          • peppito
            • December 2003
            • 1612

            #6
            då har du 98 liters
            "du ångrar bara det du inte gjorde"

            Kommentar

            • Voja
              • November 2003
              • 7

              #7
              Mina fiskar har också fått vita pricksjukan. Jag köpte ett medel som heter TetraMedic ContraIck Konzentrat. I bruksanvisningen står det hur mycket av vätskan man ska ha i akvariet men det står inget om hur många gånger man ska upprepa detta. Är det någon som vet?

              Kommentar

              • kanin
                • September 2003
                • 8

                #8
                jag hade i tetramedic en gång och sen en gång till när jag byte vatten och då blev dom friska
                Calle

                Kommentar

                • Voja
                  • November 2003
                  • 7

                  #9
                  hur ofta ska man byta vatten när man behandlar dem?

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Parasiten finns på fiskarna i botten i vattnet i filtret och orsakar ingen skada så länge som fiskens är i bra kondition och kan hålla slemhuden intakt.
                    Men dåliga vatten värden tex kan påverka fisken på så sätt att den stressas och får ägna kraft att bekämpa och försöka överleva i det för den dåliga vattnet.
                    All kraft åtgår för att hålla sig vid liv, immunförsvaret försvagas, fisken skyddande slemhud klarar inte att upprätt hålla balansen och parasiter och bakterier kan tränga in i fisken.

                    När man köper ny fisk borde det vara en självklarhet att ha den i karantän, för transportens, ljus/temperaturväxlingar, nytt vatten, skilt från det vatten den kom från, orsakar stress och problemet sprider sig till de andra fiskarna.

                    Innan man medicinerar så gör man ett vattenbyte, när man inte matar fiskar som medicineras så kan det gå någon tid längre än de vanliga intervallerna mellan bytena, men det är bara att testa vattnet.
                    Man ska inte heller glömma att öka syretillförseln under medicineringen.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    Arbetssätt...